Weet iemand een goede tip om de frituurpan schoon te maken?

Het is weer zover, het frituurvet is aan vervanging toe. Alleen die pan schoonmaken vindt ik altijd zo'n hels karwei. Je hebt toch van die aangekoekte resten in die binnenpan en het mandje zitten die er wel ingebrand lijken te zijn. Schuren helpt dan vaak niet en ik heb het ook al eens geprobeerd met een andere tip, namelijk een vaatwastablet erin en laten weken maar ook dat geeft geen gewenst reslultaat.

Heeft iemand anders nog een gouden tip om deze zo efficient mogelijk schoon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

De pan zelf krijg ik - sinds ik een koude0zone pan van rvs heb - altijd wel goed schoon (met een beetje vim ofzo), maar het mandje is een ramp. Dat neemt mijn man gewoon eens in de zoveel tijd zo schoon mogelijk mee om te laten stralen.

Ik heb hem ook wel eens een nacht in een plastic zak opgesloten bepakt met ammoniak doordrenkt papier. Werkt als een zonnetje (ook voor ingebrande gaspitten enzo) maar is milieutechnisch natuurlijk wat discutabel, zeker als je dat elke keer doet. Al kun je met één dosis wel een heleboel apparaten / roosters / branders / schalen na elkaar behandelen. Ik bezondig me er een keer per jaar aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ik heb trouwens ook wel de gouden tip : na elke twee tot vier keer frituren de pan schoonmaken. Maarja, of dat nou echt makkelijker is....ja, makkelijker wel, maar niet minder werk ofzo. En ook niet echt zuinig met de olie.
Alleen wanneer je iedere keer echt te lang wacht, wordt het inderdaad schrobben en boenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg een mailtje om mijn vraag te sluiten en kies dit maar als beste antwoord. Eerlijk gezegd niet om de frituurpan want om die met ammonia schoon te maken lijkt me niet fijn, maar dat met die ingebrande gaspitten ga ik zeker proberen want dat is mij steeds weer een doorn in het oog en je krijgt je (beschadigde) nagels en nagelriemen haast niet meer schoon van al die schuursponzen en stahlfix.

Andere antwoorden (10)

Heet water erin, waarbij een blokje (machine)afwasmiddel. Goed naspoelen en hij is weer kraakhelder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, even niet goed gelezen. Maar....., bij mij werkte het erg goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eens met een paar steradent-tabletten er in.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste ingeving. Je ziet die schoonmaakgoeroe's op tv ook altijd frituurpannen schoonmaken met kunstgebittabletten.
Een hele handige tip (althans bij mij heeft het gewerkt) is om te besluiten nooit meer te frituren. Een frituurpan is een onding in het huis. Net wat jezelf zegt.....
Je hebt um ook niet echt nodig, want in de oven kan heel veel gebeuren. En het smaakt minstens zo goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip: niet teveel water. Bij ons was dat funest voor de frituurpan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weggooien en een nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt een supertip is die van Dasty (ontvetter) van de Wibra. Mijn zeer smerige frituurpan met aangekoekt vet, waar ik me al enkele keren met allerlei middeltjes op uitgeleefd had zonder bevredigend resultaat, is weer helemaal schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedkoopste tip en volgens mij de beste .Gewoon even een flinke hap gewone Soda en even laten koken samen met de mandjes en je krijgt een hele schone frituur.En geloof me, ik heb jaren in keukens gewerkt en kan het weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
flesje coca cola in gieten. Na 15 min spoelen. Dan heb je een hele schone frituurpan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fritel heeft proffesionele schoonmaak middelen voor de frituurpan. Kun je gewoon bij expert bestellen. werkt perfect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het mandje krijg je goed schoon - net zoals een BBQrooster- door het te laten weken in st. Marc. Ik vind zelf het poeder beter werken dan de vloeibare st. Marc (Express)