Zijn er afwasmiddelen voor de handafwas die minder of helemaal niet schuimen?

Als je de reclame moet geloven betekent meer schuim meer kracht (... schuimt na 30 borden nog volop...).
Dat lijkt mij onzin. Ik vind dat schuim hinderlijk, want het blijft aan de afwas hangen en maakt de droogdoek onnodig nat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het is ook onzin, het zegt niks over de zeep waar je mee afwast. Het is meer wat de consument denkt en vind. Die heeft nl het idee : hoe meer schuim hoe beter het afwasmiddel, des te schoner de vaat. De zeep voor in een afwasmachine schuimt ook niet als je die in het water zou gooien. Je kan de vaat net zo goed met groene zeep afwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schuim ontstaat doordat zeepmoleculen met water een band aangaan en aan elkaar blijven 'plakken' en de lucht er onder invangen.

Echter, als de zeep druk is met het inbinden van vet en vuil, kan het geen banden meer op die manier aangaan en verdwijnen de zeepbellen. Dus het aan of afwezig zijn van schuim is wel degelijk gerelateerd aan de mate waarin de zeep nog werkt.

Of er zeep soorten zijn die geen schuim vormen: Waarschijnlijk niet. Zeep werkt door de langerekte vorm van de moleculen (De staart van het molecuul gaat het vuil in en vormt bolletjes vuil ingekapselty in zeep meluculen. Juist die lange staarten zijn van belang ij het maken van zeepbellen / schuim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de goedkopere afwasmiddelen minder schuimen, Maar ook prima afwassen. Als je eerst je vaat maar goed afspoeld.
Als je klaar bent met de afwas is ook het beste om je vaat nog met heet water af te spoelen. Dit verwijderd niet alleen de schuim, maar het droogt ook beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klok afwasmiddel schuimt een stuk minder en ontvet wel goed. Het is milieuvriendelijk en ook niet aggressief voor je handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuimende werking in zepen heeft onder andere als functie om het vuil vast te houden en te verplaatsen van de vuile (vaat) naar het spoelwater,dus is het niet zinvol om een (af)wasmiddel te maken dat niet schuimtdaar je dan minder vuil verplaatst.op het moment dat het niet meer schuimt is het verzadigt met vuil en werkt het dus niet meer. Een tweede werking van zeep is het velsagen van de opervlaktespannig waardoor het water makkelijker onder het vuil komt, maar daar word je theedoek weer natter van. Het is dus niet het schuim waar de theedoek nat van word maat het water dat natter is door de zeep.
Als je dan nog met een schuimloos sopje wil afwassen zou je het kunnen doen met soda dat schuimt in ieder geval niet en weekt ook veel vuil los,en het is nog goedkoop ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eerst (warm)water in een emmer of afwasbak doet en daarna wat afwasmiddel heb je zeker weinig of geen schuim. Als je afwasmiddel gelijktijdig met stromend water doet, ontstaat door de zuurstof in het stromende water juist extra schuim