Waarom zit er vaak in mijn glas werk dat uit de vaatwasser komt z'n rare aanslag dat met gewoon afwassen wel wordt weg gehaald?Zout en glansspil is ok

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (4)

Na het afwassen produceert de vaatwasser stoom. De glazen worden op een erg hoge temperatuur opgewarmd en zo gedroogd. Dit proces in combinatie met alkalische vaatwasmiddelen heeft echter een nadelige invloed op bepaalde soorten glas. Er blijft na verloop van tijd namelijk een witte of regenboogkleurige aanslag of verkleuring achter. De glazen voelen ook stroever en droger aan. Er is m.a.w. sprake van glascorrosie of -verwering.

Zijn je glazen mat geworden door het veelvuldige gebruik van de afwasmachine? Doffe glazen terug helder krijgen is niet gemakkelijk, misschien zelfs onmogelijk.
Probeer dit eens:

Vul heel de vaatwasmachine met doffe glazen.
Leg een paar tabletten kunstgebitreiniger in de bestekbak.
Gebruik een glasprogramma, als je vaatwasser daarover beschikt.
Zet de vaatwasser aan.
Haal je glazen meteen na het wasprogramma uit de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)
waarschijnlijk heb je in jouw regio hard water,of je glazen zijn niet geschikt voor in de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proeft de vaat ook zoutig als je aan je kopjes "likt'?
Dan kan het ook nog zijn dat je vaatwasser stuk is en niet heet genoeg word of niet goed meer spoelt. Dit wordt meestal opgemerkt door een zoute smaak aan de vaat en een soort zoutig wittig laagje op de glazen.
En is dat het niet, dan is het wat Siska uitgelegt heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik eens azijn en glazen gaan nog het beste met e hand. In de horeca wrijft men ze met de bekende doek na