hoe komt het dat mijn was niet meer fris ruikt?

ik heb allerlei wasmiddelen gebruikt maar mijn handdoeken/was ruiken niet fris, naar handdoeken die te lang in de wasmachine hebben gelegen, zo'n duffe rotte waterlucht, wie weet waar dit aan ligt?

Toegevoegd na 2 uur:
ik laat mijn was natuurlijk niet te lang in de machine liggen, want dan weet ik waar het van komt maar het ruikt wel zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Nou, dat ligt natuurlijk in eerste instantie aan het feit dat je je was dus te lang in de trommel laat zitten. Zeker met die hoge temperaturen is dat niet zo'n goed plan. Of je het nu in de wasmachine of daarnaast laat liggen, natte was gaat stinken.

De tweede reden is dat we tegenwoordig eigenlijk voor het goeie op te lage temperaturen wassen, en de wasmiddelen eigenlijk niet agressief genoeg meer zijn. Voor het milieu is dat prima, natuurlijk, maar niet alle bacteriën gaan er dood van, en in natte was (maar uiteindelijk ook in droge) gaan die zich toch weer voortplanten, en dat ruik je, als je bijvoorbeeld een niet zo vaak gebruikt dekbedovertrek na een paar maanden weer uit de kast pakt. Foei, wat een lucht !

Je kunt er een paar dingen tegen doen :
- Altijd op hogere temperaturen wassen (slecht plan)
- Niet te grote voorraden textiel hebben, zodat niks een half jaar ofzo in de kast ligt (vooral beddengoed)
- Was meteen na het wassen te drogen hangen, bij voorkeur in de volle zon (die doodt die bacteriën vaak wel)
- Heel af en toe een was op 90 graden draaien om ook je trommel zelf schoon te houden

Maar niet in de trommel laten zitten is de makkelijkste en snelste remedie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook helpen om géén vloeibare wasmiddelen te gebruiken maar gewoon ouderwetse waspoeder. Hoe dat komt weet ik niet, maar het resultaat is zeker op lange termijn merkbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dit heeft volgens mij met de vetluis te maken. Gebruik je vloeibaar wasmiddel?
Zie onderstaande vraag:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je ze niet heet genoeg gewassen? Handdoeken moet je af en toe op 60 graden wassen zodat de bacteriën die erin zitten dood gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe af en toe een kookwas, met een flinke scheut azijn in de trommel.
veel mensen wassen alleen op lagere temperaturen, en dan wordt je machine niet goed schoon van binnen.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb dit ook meegemaakt, in mijn geval kwam het doordat de wasmachine al oud was en er bleek een schimmel in de rubbers van de deur te zitten. Ik heb dus een nieuwe wasmachine gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wasmachine zonder was 1x in de maand op 95gr.laten draaien met een paar scheppen soda. ook is het aan te raden de wasmachine met een speciale wasmachine reiniger te behandelen.(te koop bij elke supermarkt) advies: laat natte was niet te lang in de wasmachine zitten. na gebruik rubbere manchet droogmaken en de wasmachine niet dicht doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je filter een keertje schoonmaken zodat de machine al het water goed wegpompt wil ook wel eens helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na tien wasbeurten de machine op 90 graden laten draaien. Zorg ervoor dat je was echt droog is als je het in de kast legt want anders gaat het "stikken" en dat ruikt erg vies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een scheutje schoonmaakazijn of soda een was op 90 of 95 draaien zonder was in de trommel,
daarna weer een lege trommel op 90/95 graden zonder toevoeging,

hierna 1x per week herhalen tot die geur weg is. De geur komt van alle zeepresten die achterblijven, en niet helemaal kunnen oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het ook altijd met mijn handoeken (ik haal ze ook meteen uit het machine als ze klaar zijn). en tegenwoordig hang ik ze buiten... met resultaat, omdat ze dikker zijn dus blijven ze langer nat. en met dit weer is het natuurlijk ideaal.

Toegevoegd na 31 seconden:
en het droogt natuurlijk 10x zo snel buiten.