Hoe kan ik het beste me huishouding goed regelen?

We hebben twee zoontjes ( zijn allebei thuis) en me man is ook thuis , dus eigenlijk ben je iedere dag bezig met schoonmaken/ opruimen , maar dat wil ik niet meer. Ik heb ook weleens roosters gemaakt ( op die dag wassen , op die dag dweilen) maar daar kwam ik ook niet ver mee. Help , iemand....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Prioriteiten stellen. Wat vind jij belangrijk? Misschien is dat wel te veel.

Een huis met 2 kinderen is niet op elk moment van de dag een opgeruimd en schoon huis. Er ligt altijd wel ergens speelgoed en er zitten altijd wel vette vingers op een raam.

Misschien zit daar je probleem, kijk er eens kritisch naar.

Ik voed mijn drie kinderen nu alweer 7 jaar alleen op en heb een partime baan. Ik heb mezelf geleerd om, ook al ligt er een berg strijkgoed te wachten en de keukenkastje zien er niet uit, om mezelf toch te kunnen ontspannen en de boel de boel te laten.

Ik heb ook niks aan en schema, dat geeft me het gevoel dat ik vanalles 'moet' en ik werk notabene in de schoonmaak waar je altijd met schema's werkt, maar voor thuis werkt dat voor mij niet.

Mijn kinderen zijn nu oud genoeg om te helpen, dat scheelt wel af en toe gaan we samen een uur aan de gang en dan is alles weer netjes.
Probeer er wat ontspannen mee om te gaan.

Als er hier iemand langs komt vind hij echt niet altijd een net, schoon, opgeruimd huis,(eigenlijk bijna nooit) heeft hij daar moeite mee, zal ik met alle plezier wijzen waar de stofzuiger staat :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Taken verdelen
Je man kan ook opruimen als hij de hele dag thuis is
je kinderen kun je ook leren hun speelgoed op te ruimen(zolang ze niet nog in de wieg liggen)
En verder, van n beetje stof en rommel is nog niemand dood gegaan
anneliez
12 jaar geleden
Je vraag is wel heel breed zo, en roept op tot antwoorden waar je vast niet op zit te wachten.

Je wilt niet de hele dag opruimen EN ook niet via een schema werken.

Dan zie ik eigenlijk maar één uitweg (maar die bedoel je vast ook niet). Huur er iemand voor in, desnoods 5 dagen per week.

Ik denk dat je toch niet uitkomt onder een schema EN een taakverdeling. Als je man ook thuis is kan hij een deel van het werk doen, daar ben jij dan van af.

En afhankelijk van de leeftijd van de kinderen (niet als ze 2 en 4 zijn natuurlijk) kunnen die ook iets helpen.

Zoveel mensen in huis vraagt nu eenmaal om strakke regels EN flexibiliteit (hoe tegenstrijdig dit ook klinkt)
amigo
12 jaar geleden
Een schema werkt niet zeg je. Probeer het eens met simpele routine en laat kinderen meehelpen. Organiseer bv een opruim race. Kijk ook eens op www.dehuishoudcoach.nl voor geweldige tips hoe je je huishouden kunt aanpakken. De boeken hebben mij heel erg geholpen om mijn eigen ritme te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf weet ik dat opruimen ,met kinderen in huis zo lang ze wakker zijn,geen enkele zin heeft omdat ze toch iedere keer weer opnieuw zooi maken. Dat doen ze gewoon ,ook al loop je de hele dag te roepen dat ze hun pruttel op moeten ruimen. Daarom hou je je huis qua opruimen het netste als ze in hun bed liggen. Maar je zult vast niet de hele dag in de troep willen zitten dus stel je voor je kinderen een beloningssysteem samen. Je waarschuwt ze 1x dat ze alles van hun zelf op moeten ruimen,zo niet dan pak je een grote vuilnis zak en dan is het weg.
Je gooit niks weg wat echt belangrijk is maar je legt het wel apart neer zodat ze het terug kunnen verdienen als ze iets voor je kunnen betekenen, ( je laat ze een klein boodschapje halen of je laat ze mee helpen met de afwas,of met kamer opruimen). En een beloningssysteem werk vaak heel goed. Echt verbazingwekkend soms...... En wat je man betreft. Daar moet je gewoon mee praten als 2 volwassen mensen onder elkaar. Je legt m uit wat je dwars zit en wat je graag veranderd wilt zien en dan zal ie hopelijk voor jou begrip tonen voor de situatie en hij zal je zo goed mogelijk proberen te helpen. Misschien zul je hem in het begin nog wel eens moeten helpen herinneren aan jullie gesprek , maar als eenmaal de routine erin zit dan gaan de taken vaak vanzelf wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huishouden is één van de pittigste banen die er zijn...jij bent interieurverzorgster-kok-oppas-opvoeder-maatschappelijk werker-zuster-taxi chauffeur-planner..enz. Je bent eigenlijk bedrijfsleidster in je eigen gezin! Om dat vloeiend te laten gaan is het niet praktisch als iedereen thuis is om je aandacht te vragen, dat vreet nl. ook energie! Wat ik zelf doe (gelukkig is mijn man aan het werk overdag dus niet thuis, en dochter zit op school) is iedere dag een etage onder handen nemen, de resterende dagen ben ik buitenshuis ook nog aan het schoonmaken! Mijn dochter moet haar eigen rotzooi opruimen (ze is 8 maar moest dat al zolang ik me herinneren kan), mijn man doet enkel de afwas (vaatwasser, duhhh).. Vorig jaar hebben we onze zolder omgetoverd tot "speelzolder" al het speelgoed staat boven wat betekend dat in de rest van het huis nauwelijks nog speelgoed te vinden is..het maakt me niet uit wat ze er laat liggen, ik zie het toch niet en om de week pak ik die op zaterdag aan. Echt, dat scheelt me heel wat bukken op een dag. In jouw geval zou ik toch echt de rest van de familieleden aan het werk zetten, de kinderen kan je op een leuke manier laten "helpen" en je man zal ook taken kunnen doen..(behalve als hij ziek is natuurlijk, ik weet ook niet waarom hij thuis is). Neem een etage per dag, laat de rommel boven liggen als je beneden bezig bent, en vice versa..die andere etage komt morgen!!!!!!! Niet alles hoeft op één dag hoor. Kijk, mijn inziens moet een huis schoon zijn, maar op een gezonde manier! Als je het echt niet meer ziet zitten kan je natuurlijk ook zelf een baantje zoeken, je man kan oppassen, koken en een deeltje van het huishouden doen (niet te veel want sommige dingen doen vrouwen echt beter..haha)! Veel succes, toy-toy-toy