Mijn ervaring is dat het heus niet altijd schade aan het glas hoeft te zijn.
Glascorrosie is een commerciele term bedacht door een afwastablettenfabrikant en het legt hem blijkbaar geen windeieren want iedereen hier heeft het over "glascorrosie"!!!
Deze fabrikant is er trouwens heel goed in de consument te belazeren.
Maakt ook een middel om kalkafzetting in de wasmachine te "voorkomen",je weet wel "wasmachines leven langer met Calgon".
De grootst mogelijke nonsens die je als consument kunt kopen!
Wel eens uitgerekend wat dat spul kost gedurende de levensduur van je wasmachine?
Het is goedkoper je wasmachine een keer te laten repareren dan dat spul erin te kieperen.
Bovendien bevat elk wasmiddel al een middel wat aanzetting van kalk in de machine voorkomt.
Volkomen overbodig product dus.
Net als de afwasmachinetabletten van deze fabrikant.
Zijn veel te duur want ja,het is een speciale tablet toch...?
Ik had ook last van wit uitgeslagen glazen en kreeg dat er niet meer van af.
Tot...het zout in mijn afwasmachine op was!
Na een paar wasbeurten werden de glazen weer steeds mooier en zien er weer uit als nieuw!
Ik gebruik dus geen afwasmachinezout meer en nooit geen last meer van "glascorrosie"!!!
Dus alleen afwastablet en glansspoelmiddel gebruiken.
Probeer het eens,wie weet...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van dat zout zou best eens kunnen kloppen,
in de studentenflat waren we natuurlijk te lui om er zout in te mikken, van glascorrosie geen last..
Terwijl familie het er wel netjes ingooit en bijna alle glazen wit.
Beiden in merk machines en merk tabletten.

Andere antwoorden (7)

Dat is glascorrosie. Helaas is daar niets aan te doen!
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je dat voorkomen met glasspoelmiddel of antikalk middel toch?? + iig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geen schade of kalk maar komt door het onthardingszout.
Geen onthardingszout gebruiken voorkomt dit probleem.
Inderdaad nu niets meer aan te doen, maar bij nieuwe glazen wel te voorkomen door andere vaatwasmachinetabletten te gebruiken die ook beschermen tegen glascorrosie.

ps. Geldt ook bij niet-Ikea-glazen hoor!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook van die randen in mijn theeglazen.

Nu doe ik het mooiere glaswerk maar niet meer in de vaatwasser.

Het merk Klok zegt er dit over:

Glaswerk blijkt na veelvuldig gebruik in een vaatwasmachine te kunnen verweren. Deze verwering kan zichtbaar worden in de vorm van krassen, witte niet te verwijderen aanslag in de vorm van lijnen of vlekken, en/of regenboogachtige verkleuring. Glascorrosie is een onherstelbare beschadiging aan het glaswerk.

Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de mate en de snelheid van verwering van het glas. Deze factoren zijn o.a.:

- De productiemethode van het glas
- De kwaliteit van het glas (samenstelling)
- De temperatuur van het gekozen vaatwasprogramma
- Het vaatwasmiddel
- De dosering van het vaatwasmiddel
- De hardheid van het leidingwater
- Gebruik van onthardingszout (en de ingestelde dosering)

Glascorrosie kan nooit helemaal voorkomen worden maar door de combinatie van een goed vaatwasmiddel en het juiste gebruik van de vaatwasser kan de corrosie wel sterk beperkt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan soms bij niet bij wat minder glas ,maar ontkalk je vaatwasser een x of wat gewoon azijn geen dure zooi , dan ook evt wat zout .? (In restaurant's gezien) Kijk eerst evt of dat zo is in een glazen schaal met azijn er in ,en doe je glas enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal aan mij liggen, maar van dit antwoord kan ik geen chocola maken hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel test in een bakje met azijn of het er als nog afgaat .zo ja ontkalk je je vaatwasser wel heel goed !gebruik soms wat vaat was zout
Je kunt proberen om het glas in een kom met huishoud azijn te laten weken. Soms helpt dit, als de witte waas kalkaanslag is bijvoorbeeld, wat mij erg goed mogelijk lijk. Een half uurtje of iets langer laten weken en dan gewoon afwassen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schoon maken dan gat ie weer glansen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien lukt het met soda. Ongeveer een theelepeltje in een glas en dan vullen met water en een aantal uren laten staan en dan omwassen. Je kunt het met 1 glas proberen.
Je kunt ook eens kijken op de site van Albert Heijn onder het kopje Huishoudtips. Daar staan duizenden tips op het gebied van het huishouden, dus wellicht vind je daar een antwoord.
Je kunt ook een mailtje naar AH sturen met jouw vraag, dan proberen zij het voor je uit te zoeken wat je kunt doen.