Hoe moet je de was sorteren? En welke stoffen krimpen en nemen kleur over?

Ik kom niet verder dan dat de witte was bij andere witte was moet. Welke stoffen en kleuren kunnen bij elkaar, wat moet in een wasnetje. Maakt het uit op wat voor temperatuur je wast of verschilt dat per was. Welke stoffen krimpen en nemen kleur over? Kortom, ik wil alle relevante informatie over de was doen weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Selecteer op witte, bonte (kleur) en zestig graden was (handdoeken, vaatdoekjes etc.).

De temperatuur staat op het etiket. Heet wassen voor de hygiëne is nergens voor nodig, want ook op lage temperaturen wordt je was goed en hygiënisch schoon.

Was handdoeken, theedoeken en vaatdoekjes bij voorkeur op zestig graden.

De stoffen:
Acetaatzijde: op de hand wassen met een fijnwasmiddel, niet in de droger stoppen.
Acryl: Binnenstebuiten wassen met een wolwasprogramma op dertig graden. Als je het heter wast, verliest het zijn elasticiteit. Het mag op een lage temperatuur in de droger.
Angora: Op de hand wassen.
Alcantra: Kan gewassen worden als wol, dus bij dertig graden op een wolwasprogramma.
Corduroy: Wassen op maximaal vijftig graden en niet centrifugeren, maar op een hangertje laten drogen.
Fleece: Wassen op veertig graden, met een normaal programma. Fleece krimpt niet en is heel snel droog, dus het hoeft meestal niet in de droger.
Kasjmier: Op de hand wassen. Masseer het sop voorzichtig door het kledingstuk. Niet wrijven of wringen, om vervilten te voorkomen. Leg het kledingstuk in een handdoek en druk het meeste water eruit. Herhalen met een nieuwe handdoek. Plat laten drogen op een droge handdoek.
Katoen: Katoenen kleding maximaal op veertig graden, spijkerstof op maximaal zestig graden. Spijkerstof krimpt bij iedere wasbeurt een beetje, maar wordt tijdens het dragen vanzelf weer wijder. T-shirts met opdruk altijd binnenstebuiten wassen.
Linnen: Kan heet gewassen worden (zestig of negentig graden), met een normaal programma.
Nylon: Op dertig graden, op een kreukherstellend programma. Witte nylon niet met andere kleuren wassen, want het neemt snel kleur over. Niet in de droger stoppen.
Polyester: wassen op veertig graden, op een kreukherstellend programma. Niet in de droger stoppen.
Tricot: Wollen of katoenen tricot binnenstebuiten gedraaid wassen op dertig (wol) of veertig (katoen) en kort centrifugeren.
Viscose: wassen op veertig graden, normaal programma. Niet in de droger.
Wol: Wassen met een wolwasprogramma. Vul de machine tot maximaal 1/3. Intensief maar kort centrifugeren en liggend drogen.
Zijde: Op de hand wassen in lauw water met een fijnwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha no thanks en succes. Dat boek wat ik als bron heb aangegeven is overigens ook een aanrader!!

Andere antwoorden (5)

donker bij donker , wit bij wit, fijn bij fijn,
lees de labels die het wasvoorschrift geven, in het wasnetje doe je bh's
temperaturen worden ook op wasvoorschrift vermeld, en ook wat je apart moet wassen, donker was binnenstebuiten draaien en dan wassen, was die af kan geven eerst apart wassen in een emmer of wasbak met wat azijn erbij ...
eigenlijk is het een kwestie van goed de labels lezen in de kleding, dan kom je al heel ver

Toegevoegd na 15 uur:
http://www.modewijzer.com/advies/wasvoorschriften.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.modewijzer.com/advies/wasvoorschriften.htm
Als vrijgezel flikker ik alles door elkaar in de machine, doe er een kleurwasmiddel in en kies een progr. met 40 graden en alles wordt prima schoon !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn vrouw en poosje weg is doe ik dat ook.
Maar owee als ze terug is.
Ze verklaren me voor gek.+1
Ik doe niet zo heel moeilijk over het sorteren van de was.
Ik draai 3 soorten was:

60 graden: daarin was ik: beddengoed, handdoeken, theedoeken, pannenlappen, vaatdoeken en ondergoed zoals broekjes en hemden.

40 graden: daarin gaat eigenlijk alle bovenkleding zoals T-shirts, blouses, overhemden, rokken, jurken, sokken, broeken en BH's. Die kun je beter in een netje doen.
Vesten en truien doe ik ook in een netje.

Donkere kleding gaat wel apart met een "donker wasmiddel" en op 40 graden. Broeken binnenste buiten.

Vaak gedragen spijkergoed doe ik in de donkere was of de kledingwas, net hoe het uitkomt.

Als je tere kledingstukken hebt van zijde, wol o.i.d. kun je die beter apart wassen.

Pas op voor rode spullen. Die geven vaak en lang af. Voor je het weet heb je een hele roze was!! Apart wassen tot er bijna geen kleur meer afkomt.
Daarna doe ik die mee met de donkere was op 40 graden.

Het gaat altijd goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, ik heb geen droger, droog alles "aan de lucht".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het perfecte antwoord (dat had ik zelf willen geven dus). +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik draai hier altijd 2 wassen:Katoenwas waarin theedoeken beddengoed spijkergoed ondergoed en overhemden op 60 graden.Fijne was waarin wol handdoeken en dat soort spul op 40 graden.En van doorlopers heb ik nooit geen last.Want nieuwe zwaar gepigmenteerde shirtjes e.d worden een keer vooraf door een voorwasprogramma gedraaid voordat de rest erbij gaat.Maar voorwassen doe ik in principe niet net zo goed als wasverzachter gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik ook geen wasverzachter en draai nooit een voorwas. 1X heb ik iets roods gekocht wat maar blijft. afgeven. Maar het is nog steeds rood. @ Maeve: bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hele handige tips! Maar waarom doe je de broeken binnenste buiten? (ook bij spijkerbroeken?)
Ik houd witte was apart, en alle kleuren mik ik bij elkaar.
Als ik nieuw spul heb dat ik niet vertrouw, schift ik een beetje op donkerte: een nieuw donkerblauw stuk was ik dan maar even apart met alleen zwarte en blauwe dingen bijvoorbeeld.
Ik was standaard op 40 graden, wordt was prima schoon van, alleen vaatdoekjes en dergelijke was ik op 60 graden.
Ik was alles met een fijnwasmiddel, behalve de witte was, daar gebruik ik een speciaal witwasmiddel voor.
Wasnetje: voor dingen die kwetsbaar zijn (lingerie bijvoorbeeld) of onderdelen hebben die je wasmachine kunnen beschadigen (zoals beugels in BH's).

Meer tips hier:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/5586-tips-om-te-wassen.html
http://www.schoonmaken-huishouden.nl/kleding-wassen-drogen.php
http://www.siemens-home.nl/tips-recepten/artikel.html?article=tips-voor-sneller-wassen-drogen-strijken&category=5-tips~125
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=4634
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er voor de zekerheid ook nog een colour catcher doekje bij doen. Deze doekjes zijn wel vrij duur. Ze zijn gewoon te koop bij bijvoorbeeld Albert Heijn. Zo'n doekje vangt de kleuren op van het wasgoed dat heeft afgegeven.