Afzuiger douche (zie extra uitleg).

Ik woon in een studentenhuis en we hebben een kleine douche. Eigenlijk alleen een douchecabine. We hebben geen raampje in de douche. Wel hebben we een soort ventilator/afzuiger aan het plafond..een klein rond dingetje dat aan gaat als je de lamp aandoet. Hoe kan de douche na het douchen het beste worden gelucht? Is het het best om afzuiger aan te doen en dan de deur dicht? Of de afzuiger aan en de deur open als extra ventilatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

De bedoeling van het ventileren is dat je de ontstane waterdamp zo snel mogelijk wegzuigt. Doe je dat niet, dan krijg je op de duur schimmelvorming, beginnend aan je plafond.
De meeste ventilatoren zijn zo uitgelegd dat de inhoud van de badkamer vijf keer per uur wordt ververst.
Als je lucht en damp uit een ruimte wegzuigt moet je deze (droge) lucht ook weer toe laten, ander spreekt je niet van verversen. Als je lucht uit een gesloten ruimte afzuigt, trek je alleen maar een lichte onderdruk en verder gebeurt er niets.
Het antwoord is daarmee gegeven. Minimaal een uur af blijven zuigen en droge lucht toelaten, dus deur open.
In een moderne badkamer is aan de onderzijde van de deur een flinke kier gemaakt door de deur wat korter te maken. In zo'n geval hoef je de deur niet open te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De ventilator continu aanlaten staan is de beste methode.
12 jaar geleden
Douche uitzeemen om te beginnen, dan hoeft dat water al niet meer te verdampen en dus ook niet te worden weggezogen.
En de deur open is wel een goed idee, dan ventileert het beter.

Toegevoegd na 17 seconden:
plus de ventilator aan laten staan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afzuiger aan en deur open dat is het beste anders krijg je misschien schimmel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deur na gebruik open met het licht aan.
Test of de ventilator goed werkt of er verschil in werking is tussen geopende en dichte deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die afzuiger kan je dan het beste aanlaten, eventueel schroef je het lampje los, en de deur open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste is dat je de deur openlaat en de afzuiger aan. Ook even de douche met je gebruikte handdoek drogen. Tip voor als je de afzuiger wilt vervangen ; er mag tegenwoordig geen 220 volt afzuiger terug in. Neem dan een met een transformater. Kijk eens bij de doe het zelf zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de ventilator continu aan laten staan en de deur moet open als je geen kier onder je deur hebt. Liefst dan ook nog ergens een raam openzetten, dan trekt het vocht helemaal snel weg. Bij mij is er een poosje terug door de woningbouwvereniging een rooster in de deur gemaakt voor een betere ventilatie. Misschien is dat bij jullie ook een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker een vochtvreter in de badkamer zetten.