Ik zou mijn bril eens grondig willen reinigen. Mag ik hem hiervoor mee in de vaatwasser steken of is dat te riskant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (10)

Dat zou ik niet doen. Ten eerste loop je het risico dat het te heet wordt gereinigd en hij misschien vervormd.
Ten tweede loop je het risico dat je glazen dof worden.
Niet doen dus! Ga even langs een brillenzaak en laat hem eens goed reinigen.
Eventueel in een sopje water met dreft even laten staan en goed afspoelen, dat kan ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi. Nee niet doen. In vaatwasmiddel zitten behoorlijk agressieve middelen. Daarom heb je ook geen afwasborstel nodig, omdat het vuil vanzelf van je bord rent door de schrikreactie. Als je je bril erin legt dan worden je glazen dof. Qua temperatuur kan je het nog gokken op 30 graden, maar ik zou er gewoon niet aan beginnen en een zacht sopje gebruiken zoals iets van dreft. Doe ik het meestal mee, en daarna drogen met een zachte doek. Geen keukenpapier want daarin zitten vezels die krasjes kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, "omdat het vuil vanzelf van je bord rent door de schrikreactie" :D
+1
absoluut niet doen! Je mag een bril zelfs niet met zeep wassen, vanwege citroenzuur wat in zeep zit, hierdoor wordt het glas beschadigd. Je moet gewoon naar de opticien je bril in een badje laten doen (het is gratis bij mijn opticien) want hierdoor wordt je bril niet beschadigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet slim.
- De kans op krassen is veel te groot
- De bril zal door de kracht van het water heen en weer geslingerd worden
- Het water is te heet
- En de evt extra laagjes op het glas kunnen worden aangetast door de sterke zepen

Waarom zou je overigens je bril in de vaatwasser willen stoppen?

Mijn opticien heeft me aangeraden om de bril met warm water af te spoelen, om de zanddeeltjes etc eerst weg te spoelen. Daarna de glazen in te wrijven met een klein drupje handzeep zonder citroenzuur (anders tast het de laagjes aan), en dan weer af te spoelen met warm water.

Want als je gelijk gaat poetsen zonder eerst afspoelen, krassen de (overigens onzichtbare) harde stofdeeltjes je glazen op den duur tot matglas.

Het montuur kan je op dezelfde manier schoonmaken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet in de vaatwasser!

Je bril op de juiste manier schoonmaken:
Principieel geen schurende of scherpe reinigingsmiddelen gebruiken. Helder water en een druppeltje vaatwasmiddel zijn voldoende. Voor het drogen van de glazen kunt u het beste een zacht doekje gebruiken; echter geen keukenrolpapier want dat is te hard en kan vooral op brillenglazen van kunststof krassen maken.

De opticien kan uw bril professioneel reinigen m.b.v. ultrasone golven. Daarmee wordt ook het hardnekkige vuil op de neuskussentjes verwijderd. Bij deze gelegenheid wordt uw bril ook gecontroleerd en indien nodig aangepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe alsjeblieft niet je bril in de vaatwasser! Vaatafwasmiddelen zijn bijzonder agressief en tasten het glas, de coating, het kunststof, de lak en de metalen van een bril aan.

Je kunt een bril best in een sopje met handafwasmiddel afwassen. Een ultrasoon reinigingsapparaat met een drupje afwasmiddel werkt nog veel beter maar een poosje weken in een mild sopje en een zacht borsteltje voldoet over het algemeen ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet echt slim om uw bril in de vaatwasser te doen in de vaatwasser wordt het namelijk heel erg heet en dan kunnen uw glazen springen u kunt bij een brillenwinkel een soort van spul halen om erop te spuiten en met een doekje erover heen te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen, mijn bril gaat er zeker weten kapot van maar mijn bril is de jouwe niet xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kun je rustig doen, ik heb vannacht de machine laten draaien om het voor je te testen en hij is weer brandschoon.
Dus geen krassen, vervormingen of roestplekken.
Goede idee, ga ik vaker doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het risico niet nemen ; als het mis gaat, om welke reden dan ook, ben je op geen enkele manier verzekerd.

Je kunt echter te allen tijde waar je ook bent bij eender welke opticien naar binnen stappen om te vragen of ze alsjeblieft je bril zouden willen schoonmaken, en hij wordt beter gereinigd dan je zelf ooit zou kunnen, en eventueel zelfs voorzien van nieuwe neusdopjes, even nieuw afgesteld indien nodig en grondig gepoetst. En dat kost je niets ; het is gewoon service van elke opticien, van goedkoop tot duur.