Hoe maak je ramen schoon die aangetast zijn door zeelucht?

Wij wonen sinds een tijdje aan zee en op onze ramen zit elke keer een flinke waas door (waarschijnlijk) de zoute zeelucht. Met gewoon ramen lappen gaat dit er niet af. Waar kan je dat het beste mee schoonmaken zonder krassen te krijgen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Het lijkt op de kalkaanslag wat je op de bijgevoegde foto ziet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (6)

Een schoonmaakmiddel zou voldoende moeten zijn, glassex of iets in die richting. Gewoon opspuiten, uitvegen en wegspoelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geprobeerd.. Helaas zonder resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zul je iets hardnekkigers moeten proberen. Ik twijfel alleen of je een basische of zure oplossing moet gebruiken..
Ik ben geen held met schoonmaken, maar ik gebruik in de badkamer schoonmaakazijn. Werkt erg goed tegen de aanslag, maar dat is kalk en geen zout. Maar misschien werkt het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de ramen "gezandstraald" zijn door de harde zeewind (met zand) als de ramen ruw aanvoelen is het waarschijnlijk slijtage en is er weinig aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag heb ik enige maanden geleden ook gesteld hier op GV, en kreeg het volgende antwoord:
"
Hallo,

Dat probleem heb ik ook gehad. Zoveel dingen geprobeerd en niets werkte tot ik op internet een fles HK250 besteld heb en dit werkte perfect. Het is wel prijzig maar dat was het me wel waard. Beter dan het advies om een nieuwe ruit te zetten (dubbel glas!)Vooraf kreeg ik van het bedrijf een proefje om te proberen, dat vond ik erg attent.
http://www.cementsluier.nl
Op deze site staan ook de reacties van vele andere tevreden gebruikers.
Succes!

Bronnen:
cementsluier.nl
"
Ik heb ook dat proefmonster aangevraagd, en het stukje dat ik er mee behandeld heb is echt schoon geworden. Ik vond alleen de aanschafprijs van het spul te hoog (rond de € 50,--) omdat ik het maar voor 1 raam nodig had.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan deze GV'er: c1o2r3r4y5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het probleem, gewoon Dasty gebruiken en je bent er zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, wij wonen in Nieuw Zeeland.. En ik heb het hier nog nooit gezien.
Het kan best salpeter zijn dat uit de stenen en de voegen is gespoeld door regenwater en dan zijn de ruiten gewoon "aangevreten".Je kunt misschien nog proberen met polijsten met roze glassex of polijstpasta,maar anders zijn de ramen gewoon aan vervanging toe.En dan zal er voor de stenen en voegen een oplossing gezocht moeten worden,misschien impregneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is echt zout. Het is een houten huis en de zeelucht komt tegen de voorkant van het huis (50 meter van de zee vandaan). Aan de achterkant van het huis zijn de ramen glashelder.
Ik had op internet een middel gevonden; ammonia, vinegar en water. Ga ik morgen even proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
azijn dus. samen met ammoniak lijkt me akelig om in te ademen.( Opgelet.)
heb je al water met een beetje afwasmiddel geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de buitenkant hè.. Dus dat zal wel meevallen :)
Afwasmiddel reeds geprobeerd, maar daarvoor is het te hardnekkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had je niet verteld dat het een houten huis was.
Dus ik dacht aan zoiets als woning in Zandvoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is een echt typisch Nieuw Zeelands houten huis :)
Maar toch bedankt voor je antwoord natuurlijk!