Schoonmaakazijn voor het ontkalken van de fluitketel, is dat een goede manier?

Voorheen gooide ik de ketel altijd weg als en te veel kalk loskwam bij gewoon omspoelen van de ketel. Nu heb ik er een met een deksel om evt. te schuren. Wat is de beste manier om kalkaanslag te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.2K

Het beste antwoord

Ja, schoonmaakazijn is daar heel geschikt voor. Gewoon water met een behoorlijke scheut azijn, laten koken en vervolgens een poos (nacht bijvoorbeeld) laten staan. Eventueel herhalen. Werkt hier prima voor allerlei ontkalkklusjes.
Wel goed omspoelen naderhand en een of twee keer met water zonder azijn laten koken voor je weer thee zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar waar het water en azijn stond te weken, is de ketel prachtig helder. Ik zal de volgende keer het niveau verhogen.

Andere antwoorden (3)

Een flinke scheut azijn in het water en dan even laten koken.
Of lang genoeg laten staan.

Daarna weer een of twee keer even doorkoken met puur water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar je kunt het ook op een andere manier doen.
Je fluitketel schoonmaken gaat geweldig met een bruistablet voor kunstgebit. Vul de fluitketel voor ruim de helft met water en gooi er een tablet in. Paar minuten doorkoken en goed naspoelen, en je fluitketel is weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb niet de leeftijd om bruistabletten voor kunstgebitten in huis te hebben en gebruik dan liever schoonmaakazijn
In mijn fluitketeltijd had ik altijd een soort van ijzeren sponsje (anti-ketelsteensponsje) in de fluitketel zitten. Dat bleef IN de fluitketel zitten. Ook als je het water ging koken of afgieten. Die ketel is jaaaaaaaaaren meegegaan en ik heb nooit last gehad van ketelsteen/ kalkaanslag.

Ik vond net een linkje . Het valt onder "ouderwetse" producten .....tsja .... :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn dus nog te koop a €3,25
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip. Nostalgie: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. heb ik ook in mijn trouwe fluitketeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blokker verkoopt dit product inderdaad niet.