Hoe komt het dat als je een natte rafelige theedoek uitklopt er een harde scherpe knal te horen is en bij een niet rafelige theedoek niet ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Toevallig onlangs iets soortgelijks gezien op Discovery Channel, Timewarp. Een zweep geeft een knal omdat het uiteinde de geluidsbarriere doorbreekt. Misschien dat de rafels van een natte theedoek dit ook doen. Een niet rafelige theedoek zou in dat geval niet de snelheid halen die nodig is. (massa=traag).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat de lucht tussen de naden van de handdoek zit en PLOTS vrijkomt, als de handdoek nat is kan er geen luch tussen zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt omdat het uiteinde van de natte theedoek, net zo snel gaat als de uiteinde van een zweep. en als hij droog is niet.

Het "klappen" van de zweep ontstaat doordat het uiteinde van de zweep bij een slag enige tijd snelheden groter dan de geluidssnelheid in lucht bereikt, en dus door de geluidsmuur gaat. Dit veroorzaakt een schokgolf die overkomt als een knal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat een natte theedoek meer massa heeft en dus makkelijker de geluidsbarriere door kan (de knal).

een droge theedoek is minder zwaar en heeft meer last van de lucht weerstand, en kan dus minder makkelijk de barriere doorbreken.

Zelfde als je ze laat vallen, een natte doek land eerder dan de droge.