Als je toch aan het koken/opletten bent, welke dingen in het huishouden kun je alvast schoonmaken in je huis?

Dus dingen die je tijdens het koken van aardappelen/groente kunt doen, zodat je niet op een andere tijdstip extra tijd kwijt raakt door te schoonmaken. Nu heb je dan 2 vliegen in een klap.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik pak altijd mijn moment van rust tijdens het koken. Ik ga lekker naar buiten kijken :)

Antwoorden (11)

ikzelf ruim dan altijd de keuken op, bijvoorbeeld de afwasmachine uitruimen en inruimen wat al kan. dan hoef ik daarna alleen borden en pannen erin te doen en aanzetten.

daarnaast even folders en post doornemen en soms even mailchecken of andere social media bijhouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon wat afstoffen, wassen/was vouwen, misschien ook alvast een deel stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is meestal wel handig om in de keuken te blijven dus maak de keuken schoon. Check terwijl je aan het wachten bent ook eens de voorraadkast of lade, zitten er dingen bij die over de datum zijn? Datzelfde geld voor de koelkast en het kruidenrek. De keukenkastjes afnemen of opruimen is ook een goede optie. Natuurlijk ook even de gootsteen goed schoonmaken en het aanrecht afnemen. En is de vaatwasser al uitgeruimd? De tafel wordt ook gedekt tijdens het koken.
Hier ligt de actuele administratie ook in een hoekje van de keukenkast, die neem ik eventjes door als het zo uitkomt. Maar nog liever dan dat kijk ik nog even in een kookboek (inspiratie zoeken voor een andere dag) of neem even de krant door. En als het weekend is staat er ook nog een glas wijn bij.

Denk ook eens aan de combi badkamer schoonmaken en douchen. Ik sta regelmatig de kraan te ontkalken terwijl ik mijn haar een haarmasker geef of ik neem het badkamermeubel onder handen terwijl ik het bad vol laat lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast de gootsteen schoonmaken en de magnetron. Maar let goed op! Als je schoonmaakt, kom je met viezigheid in aanraking, dus moet je i.v.m. de noodzakelijke hygiëne wel extra je handen wassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef altijd de planten water! (Zo vaak kook ik niet anders waren ze verdronken haha)

Schoenen poetsen is ook een rotkarweitje waar je mooi vanaf bent als je dat onder het koken doet.
13 jaar geleden
Keukenraam en keukendeur schoonmaken. De voegen een extra schoonmaakbeurtje geven. Je bestekbak een keertje schoonmaken. Bij mij lopen er leidingen door de keuken, die maak ik dan soms ook even schoon omdat ik die meestel vergeet. De kraan oppoetsen, de lamp schoonmaken. Je moet natuurlijk wel opletten dat er geen vuil in je eten terechtkomt. Alvast de afwas doen voorzover mogelijk. Heb je bijvoorbeeld een balkon aan je keuken grenzen dan kun je dat ondertussen schoonmaken. De koelkast schoonmaken. Kortom, er zijn genoeg klusjes die je ondertussen kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede vraag de meeste mensen blijven voor t fornuis staan.
vuilniszak vervangen afwassen,boodschappenlijstje kattebak verschonen maken,koelkast schoonmaken.wel in de buurt blijven voorbereidingen voor een andere maaltijd snijden en zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe handdoek, theedoek, vaatdoek, schort en pannenlappen ophangen. De keukenkastjes afnemen met vetoplosser en de vloer voor het aanrecht wissen met een vochtige dweil. Met de hand alles wat vuil is meteen afwassen. De magnetron of oven met een vochtige doek van buiten afnemen of ook van binnen schoonmaken als je daar niet net mee aan het koken bent. Zit je te koken eten in de magnetron of oven dan kan je het gasstel even onderhanden nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft een ander huis en een andere inrichting. De een tegelijkertijd koken en (in mijn geval) ondertussen de afwas opruimen, afwassen, aanrecht schoonmaken, wasmachine aanzetten, was opvouwen, droger aan, was alvast opruimen, de vaat opruimen, brood aanvullen, tafel dekken, drie schreeuwende kinderen uit elkaar halen, en dat binnen 20, 30 minuten.

Het is dus maar net wat jij kan doen op dat moment en waar je tijd voor hebt. En hoe je huis in elkaar zit en hoe je het "gepland" hebt in je huis. Als je wasmachine op de tweede verdieping staat, is het niet handig, en als je keuken boven is, en de kids zijn beneden, dan is het ook niet handig. En als je computer zes kamers verderop staat, kan je ook niet het een en ander bijhouden op internet.

Het is dus maar net waar jij persoonlijk zelf de tijd voor hebt en hoe je huis eruit ziet, dus in zijn algemeenheid valt er (mijns inziens) geen antwoord op te geven. En kan alleen jij bedenken wat je kan gaan doen als je aan het koken bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even een moment voor jezelf nemen en alle muizenissen en spinraggen,die zich in je hersens genesteld hebben even wegpoetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vouw meestal snel een was op en maak de voerbakken van de honden schoon