Waarom worden mijn ramen dof en wazig na het zemen?

Ik snap het niet. Ik spray mijn ramen met glassex, dan maak ik het schoon met een spons, en daarna pak ik een ruitenwisser (voor je ramen van je HUIS, weet de naam even niet meer van dat ding, als iemand het wél weet?) en maak mijn ramen droog. De hoeken doe ik met een theedoek droogmaken. Maar na verloop van tijd komt er een soort aanslag (alsof het condens is, maar dan aan de buitenkant) aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant en het wordt ook nog dof! En je kan ook zien dat er aan de zijkanten is drooggemaakt.. Wat doe ik fout???

Ik rook wel in huis, maar erg weinig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n ruitenwisser voor in huis noem ik een trekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooooh, ja dat dacht ik al, maar wist t niet zeker meer ..
thanx :D

Het beste antwoord

Ik ben glazenwasser van beroep en kan je wat tips geven.

Pak een emmer en een inwasser ( spons is ook goed )

Gooi afwasmiddel in het water (het beste is dreft, andere merken werken ook goed maar moet je vaak veel meer van in het water doen.)

je kunt voor de erge plekken zoals ingedroogde vogelpoep een witte schuurspons gebruiken. die krast niet.

gebruik buiten zoveelmogelijk water, en als dat binnen ook kan is dat aanteraden.

Zet de ramen in en trek ze droog met een goed rubbertje (trekker maakt niet uit). Belangrijk is dat je niet hard drukt op je trekker. (moet je wel hard drukken dan heb je geen goed rubber. (goeie rubbers zijn soepel en zacht)).

(als je te wijning zeep gebruikt is het moeilijker om het raam in een keer droog te trekken, probeeren dus!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zeem de ramen gewoon met wat afwasmiddel in het water(tip van de glazenwasser). sponzen, drogen met de trekker/wisser en klaar.
Misschien is de glassex gewoon te vettig om ramen mee te zemen
anneliez
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Doe ik ook en werkt perfect! En bij het glazenwassersbedrijf op mijn werk heeft iedereen in zijn/haar emmer een fles Dreft afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die tip ook eens gekregen van een schoonmaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat had ik ook ergens gelezen. Gewoon afwasmiddel werkt dan toch ook? HOeft toch niet persé dreft te zijn of wel?
anneliez
13 jaar geleden
nee hoor, elk afwasmiddel is goed
succes, want met die zon op de ramen zie je zo gauw dat ze vuil zijn he ;(
Het beste om je ramen te poetsen is een scheut ammoniak in het water.
Ok, het ruikt niet aangenaam, maar je ramen zijn wel perfect vetvrij en glanzend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja gebruik amonia zelfs puur en blijft waas terug komen
Je moet de ramen ook niet schoonmaken met glassex. Dat is meer voor spiegels en kleine ramen.

Probeer het eens met een emmer heet water en daarin een hele door midden gesneden ui.
Dompel de spons erin en maak daarmee je raam nat. Daarna doe je ook de zeem in de emmer met de ui en vring je die uit en dan veeg je nog eens over je raam.
En daarna gewoon droog maken met een trekken en een theedoek(voor de randjes).
Zo doe ik het altijd, met een perfect resultaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zal het wel weten maar voor de zekerheid wil ik even zeggen, was je ramen NOOIT in de zon!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele ouderwetse tip uit oma's tijd, maar werkt perfect:

Wrijf na het wassen en zemen de ramen stevig op met een prop kranten. Waarom het goed werkt, weet ik niet, maar werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Keukenrol helpt ook hoor. Daarmee voorkom je dat er strepen op het glas komen.
Maak je ramen eens schoon met glans spoel voor de vaatwasser.Even een scheutje in de emmer water er op en wassen maar.
Je ramen glansen,echt het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De glassex zorgt voor de blauwe gloed.
Ik had vroeger een huishoudelijke hulp die alleen water gebruikte voor het zemen van de ramen. Niemand kreeg de ramen zo schoon als zij. Ze blonken en glommen dat het een lieve lust was.