Hoe krijg ik het beste de binnenkant van mijn wasmachine en droger schoon? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Je wasmachine krijg je eenvoudig schoon en ontkalkt door een kort programma met een fles schoonmaakazijn te draaien.
De droger wordt meestal niet vies vanbinnen (de trommel dan). Het gedeelte waar de filters zitten regelmatig uitzuigen met de stofzuiger en de condensator volgens gebruiksaanwijzing af en toe met de douchekop schoonspoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wasmachine: door hem een keer een kookwasprogramma te laten draaien met een flinke scheut azijn erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe de wasmachine laten draaien op de heetste stand.
Je kunt er een handvol soda in doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(schoonmaak)azijn tast de rubbers van je wasmachine aan en wordt afgeraden om dit te gebruiken! Je kunt een speciaal middel krijgen wat ervoor bedoeld is om je wasmachine schoon te krijgen (bij witgoed zaken te krijgen wellicht). Verder is het niet onbelangrijk om af en toe op hoge temperatuur te wassen. Wasmiddel lost niet altijd goed op als er op lage temperatuur gewassen wordt en kan dan in de leidingen van de wasmachine achter blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenladers hebben geen rubbers, en azijn werkt prima. Speciaal spul misschien net zo goed, is alleen 10x zo duur (minstens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk wordt (schoonmaak)azijn afgeraden door de makers van speciaal spul, ze verdienen er immers niks aan! Ik kan je verzekeren dat het prima werkt, en dat de rubbers van mijn inmiddels 12-jarige wasmachine nog prima intact zijn, en die hebben inmiddels al heel wat liters azijn te verwerken gekregen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het schoonmaakazijn minder goed werkt als het commerciele spul, maar als het je rubbers poreus maakt dan vind ik het geen goed idee om het toch te gebruiken. Dat was trouwens geen advies wat ik in een winkel gekregen heb.
Binnenkant van de trommel van je droger kun je schoonmaken met een ontvetter, bv spiritus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De droger krijg je schoon met een stofzuiger. Maar je wasmachine moet je wat intensiever aanpakken. Draai eens per 6 weken ongeveer een lege trommel op 90 of 95 graden. Er moet dan ook een middel toegevoegd worden, dit kan zijn: soda, azijn, 2 afwasmachineblokjes of een speciaal middel (o.a. te koop bij Kruidvat of Etos). Maak na afloop ook je rubbers schoon met een doekje en vergeet niet een paar keer per jaar het filter te verwijderen en schoon te maken.
Na elk gebruik van je wasmachine doe je er verstandig aan het deurtje open te laten staan zodat je het vocht niet opsluit. En het zeepbakje moet natuurlijk ook af en toe schoongemaakt worden, tip: zet die in de afwasmachine.