Waarom krijg ik steeds gaten in al mijn kasjmier truien en vesten?

Of ik ze nou in de wasmachine of met de hand was, ik krijg binnen de kortste keren een gat (of meerdere gaatjes) in mijn kasjmier truien en vesten. Wat doe ik verkeerd? Ik haal ze uit de wasmand en... ja hoor.... daar zijn de gaatjes.......Waarom???? Is kasjmier dan gevoeliger voor insecten die de vezels vreten of zo? of krijgt dit soort wol gewoon veel sneller last van gaatjes en slijtage? Ik weet al niet meer wat ik ervan moet denken.... wel jammer van de truien. Soms zijn de gaatjes op een plek waar ze weinig opvallen als ik ze dichtnaai, maar soms ook weer niet.... dan baal ik ervan.... weer een trui weggooien.... Kan iemand mij helpen? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Het beste is een cashmier trui of vest te wassen op de hand in lauwwarm water. Gebruik een beetje milde zeep of babyshampoo. Laat het kledingstuk ongeveer 5 minuten in het water weken. Tijdens het wassen de verschillende delen van de stof niet tegen elkaar schuren of wrijven. Goed naspoelen met koud schoon water, daarna het water er zachtjes uit drukken; niét wringen.
De trui plat op een handdoek leggen en liggend laten drogen. Vlekken uitsluitend verwijderen met koud water en licht wrijven; wanneer dat niet lukt kan je het beste naar een goede stomerij gaan. Luchten kan door het kledingstuk tijdens het douchen op te hangen in de badkamer; of door deze buiten te luchten, maar pas dan op voor motten!
Leg de truien en vesten in een kast, hang ze niet. Wanneer ze voor lange tijd worden opgeborgen, dan moet je ze bewaren in de bijgeleverde verpakking en met speciale middelen beschermen tegen motten.

Motten eten eiwithoudende vezels zoals wol, bont, leer en veren. Plantaardige vezels(katoen, linnen viscose) worden niet door mot aangetast.
Als je motten ziet vliegen is het vaak al te laat; de larven van de mot vreten de kleding aan.
Motten houden van een warme donkere omgeving.
Een plastic zak of een andere verpakking beschermt niet tegen motten, de mot vreet hier doorheen om bij de wol te komen.
Mottencassettes, -ballen en -spray helpen prima tegen motten als je ze maar op tijd vervangt.
Cederhout helpt ook om motten te voorkomen maar het moet wel om het half jaar geschuurd worden.

Wanneer een mot heeft toegeslagen, moet je alle producten van eiwithoudend materiaal uitkloppen of afvegen. Vervolgens alles wassen op een zo hoog mogelijke temperatuur. De ruimte behandelen met insectenverdelger; maar niet gebruiken op kleding.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je last van zilvervisjes in huis?

Mischien kun je ze na het dragen beter niet in de wasmand gooien, maar ze over een stoel hangen tot ze gewassen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
motten?

Toegevoegd na 33 seconden:
blokjes handzeep in je kledingkast leggen