waarom is het stof in het pluizenfilter van de wasdroger altijd grijs?

Nou, OK als ik mijn knalrode moltons erin droog is het stof rood-bruin-grijs en bij een spierwitte was is het lichtgrijs maar bij een gewone bonte was met veel blauw en groen en geel is het stof toch altijd die zelfde kleur steengrijs.

Ik had meer "bruinig"verwacht, die kleur die je ook krijgt als je willekeurige kleuren verf mengt (dat wordt nooit grijs). Iemand een idee hoe dat komt?

amigo
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je nog als je vroeger klei had, van die staafjes in vrolijke kleuren. In het begin deed je heel voorzichtig, maar na een poosje had je ook zo'n grijze homp over.

Antwoorden (2)

Dat is niet altijd zo. Als ik alleen witte was draai, is het stof ook wit. Als ik spijkerbroeken en donkerblauwe was draai is het toch echt blauwig.

Het klopt wel dat het vaak grijzig is, maar dat komt omdat de meeste kleuren stof bijelkaar een soort grauw grijs vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de droger zelf (niet in de filter dus) zit ook een behoorlijke hoeveelheid stof van de vorige droog beurten.
dit gaat circuleren in de droger en komt ook bij het stof van je blauwe, groene of gele was. dit mengen van kleurtjes zal resulteren in grijs.

bij het drogen word lucht aangezogen wat ook stof kan bevatten.

stof van spijkerbroeken, of rood beddengoed bijvoorbeeld zijn minder transparant en laten zich niet zo makkelijk vermengen met de lichtere kleuren. de rode of blauwe pigmenten vallen meer op zodat de stof niet grijs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
Daar zou je wel eens iets heel waars kunnen opmerken (ik maakte toevallig afgelopen week de condensor schoon dus ik heb het interne weer eens van dicht bij gezien, brrrr) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi erg he? genoeg om een kussen mee op te vullen....