Hoe ventileer je de badkamer het best?

Hebben speciaal een raam in de badkamer laten maken, maar de vocht blijft enorm hangen. Ik zie geen verschil met voordat we het raam hadden (uiteraard open na het wassen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (10)

Ja dan moet je een warmte terugwin unit installeren. Veel werk-werkt perfect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het douchen, raam 5 minuten compleet open. Dan zou de meeste lucht vervangen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste ventilatie krijg je met een luchtstroom.

Je kan dan bijvoorbeeld een rooster in je deur maken, of een paar cm aan de onderkant wegzagen. Dan kan het lekker tochten. Ook zorgen dat tijdens het douchen er een rooster in je raam open is, of het raam op een tochstand zetten.

Na het douchen even met een wisser de muren en de vloer droogtrekken.

Dat moet voldoende zijn.

Als het dan nog niet helpt, dan kan je het beste mechanische ventilatie in je badkamer (laten) maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het raam open doen tijdens het wassen en daarna nog 5minuten open laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
badkamer verwarmen ,warme lucht neemt meer vocht op ,daarna goed verluchten ,koude lucht is droger en kan tijdens het opwarmen meer vocht opnemen, dit eventueel herhalen.Als tijdsduur van geen belang is ,dan goed verluchten dan droogt het zo wel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een soort ventilator in het plafond gebouwd, gewoon aanzetten met de schakelaar tijdens het douchen en zo gaat het meeste vocht vanzelf weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens douchen raam open zetten en na het douchen nog een kwartier open laten staan helpt perfect doe ik ook altijd in de tijd dat het raam open staat gelijk de badkamer uitzemen dan ben je daarna gelijk klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het mogelijk is de deur kopmleet open laten staan en een vochtvreter in de buurt zetten, helpt perfect!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de raam niet altijd openstaat, dient u toch best een afzuiging te maken dmv een electrische ventilator. Deze plaats je best boven de douche zodat het vocht dadelijk naar buiten kan. Deze ventilator kan je aan uw schakelaar van de badkamer koppelen en eventueel nog nadraaitijd meegeven.
Indien uw spiegels aandampen kan ik u een folie aanraden die je op maat kan bestellen. Je kan ook kleine rondekes of vierkantjes bestellen om in uw spiegel te plakken.
http://www.sanidepot.be/nl/badkamermeubelen/spiegeltoebehoren.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De damp die je produceert moet er zo snel mogelijk weer uit.
Daar zijn twee manieren voor of een combinatie van de twee.
Eerste is GOED ventileren.
Daar waar je staat te douchen een afzuiging maken met een capaciteit van minimaal 6 maal het volume van je badkamer per uur. De lucht die je er uit zuigt moet je wel toelaten. Het beste is een lage opening te maken tegenover de afzuigopening, zodat dus alle lucht wordt geventileerd. Mocht dat toevallig de deur zijn, zet die dan op een kier door je onderbroek even op de grond te gooien.
Tweede, verhoog de temperatuur.
Zorg er voor dat het lekker warm is in je badkamer. Warme lucht kan veel meer water opnemen dan koude. Eventueel even bijverwarmen met een ventilatiekachel.

Na het douchen de afzuiginstallatie nog een kwartier door laten lopen en dan terugschakelen op normaal.

Een open raam is lang niet altijd voldoende. de ventilatie schiet in de meeste gevallen te kort.