Kan ik een leren jas met vaste stoffen voering zelf wassen?

Op het wasvoorschrift staat dat hij niet gewassen kan worden. Wat gaat er mis als ik hem in een lauw sopje gooi? Of kan het stiekem toch? En zo ja: hoe dan het beste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.9K

Het beste antwoord

Leer kun je niet wassen! Het is een natuurlijk materiaal en als het nat wordt zuigt het zich vol met water. Vervolgens gaat het opdrogen en krimpen. Alleen dat krimpen gaat op een andere manier dan met stof. Leer wordt namelijk heel hard en stug. Soort van opgedroogd vlees :P

Doe maar niet! Breng maar naar een stomerij, daar kunnen ze hem wel reinigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het persé zelf wilt doen, dan kun je de binnenkant stomen met een stoomapparaat en een microvezeldoekje. Het leer kun je reinigen met een leerreiniger. Dat is een vloeistof die vlekken van leer verwijderd en het tegelijk ook voedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

begin er maar niet aan , ik kan je zeggen dat je je jas weg kan gooien..
breng je jas naar de stomerij, dan weet je zeker dat je je jas erna weer kan dragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel erg voor doe het zelf.

Maar het maakt wel wat uit of je een shirt verpest of een (dure) leren jas.
Met leer weet je gewoon niet wat er mee gebeurd is, hoe het behandeld is, hoe het geimpregneerd is.

Het kan verkleuren, scheuren, de verf kan er af gaan.
Het kan keihard worden, zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-hard-geworden-wassen-soepel.100226

Als je het dan toch doet zou ik neutrale zeep gebruiken.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/21394-wat-is-alepzeep.html

Jas in een grote bak, teil, bad en voorzichtig met de had wat rommelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorzichtig met de hand wat rommelen en wassen.

Daarna de jas weer goed invetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat wil zeggen: als het gelukt is.
Als het niet gelukt is kun je er altijd nog een tas van maken :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat er niet voor niets in.
Het nadeel van leer is dat je het niet kunt wassen. Het droogt ook vreselijk gekreukt op en het is einde verhaal voor je jas.

Bij je wasvoorschriften in die jas staat ongetwijfeld dry cleaning. Da's de stomerij. Stom is anders dan wassen.

Wat je ook kunt doen is de jas op je balkon binnenstebuiten een paar nachten in de vrieskou/mist hangen. Ruikt hij weer fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoow niet doen! Ik dacht vorig jaar hetzelfde als jij : "dat zal wel loslopen", en ik heb mn jas weg kunnen gooien! Doodzonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je zeggen: niet in een bad met water. De vlekken gingen er niet uit. Het leer was gekreukt en zat na het drogen vol watervlekken.