Ik kreeg mijn ovenschaal niet meer schoon, dus ik besloot het dan maar een nacht in de Harpic Max te laten staan. Fout dus, wat dom van mij.

Ik legde de ovenschaal in de gootsteen deed er heet water in en spoot er een halve fles Harpic Max bij. De volgende ochtend was mijn ovenschaal inderdaad schoon. Maar mijn gootsteen van aluminium is nu grijs/zwart verkleurd. Is er nog een manier waarmee ik dat kan herstellen? Ik denk zelf van niet, want Harpic Max is toch zoutzuur? Schuurspons, schuurmiddel, niets helpt meer.

Ja het is RVS.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HARPIC MAX? Is voor in de toilet!!!! Daar maak je je ovenschaal toch niet mee schoon?
AWM
14 jaar geleden
Weet je zeker dat je gootsteen van aluminium is? Toch meestal RVS?

Het beste antwoord

Er zijn zoals ik het zie twee mogelijkheden:
A. Het is een aluminium gootsteenbak ( wat mij vreemd voor komt, omdat de kleinste aanraking met bv. een pan al een deuk veroorzaakt)
Deze is te reinigen met AUTOSOL krachtreiniger voor aluminium (= een sprayflacon)
Deze polijstpasta is vrij van slijpmiddel en ammoniak. Het is daardoor uitermate geschikt voor het behandelen van zachte metalen zoals aluminium, geanodiseerd aluminium, koper, messing e.d. Verwijdert aanslag en oxidatie, geeft een zeer hoge glans en beschermt tegen weersinvloeden.
Te koop bij de betere motorzaak.

B. het is een RVS (roestvast) spoelbak
Indien deze zwart verkleurd is kan het zo zijn dat de toplaag, de zgn. 'passieve laag'is aangetast. Door bijvoorbeeld de Harpic.
Dit is wel weer schoon te krijgen, met bv Vecom beitspasta, maar dit is een behoorlijk agresief goedje.
Na het schoonmaken mag je bv het restwater niet door je afvoerbuisje laten weglopen.(smelt)

Ik zou een foto maken van de aangestaste spoelbak, en hiermee naar de eerste de beste keukenspecialist gaan en hun advies ter harte nemen...
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het inmiddels besteld, ik hoop dat het echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eindelijk een reactie waar ik iets mee kan. Ik weet dat leedvermaak leuk is, maar het kost me anders honderden euro's die ik niet heb. Ik weet dat het stom was om te doen, maar ik kreeg hem echt op geen enkel mogelijke manier schoon, ook niet met soda.

Andere antwoorden (8)

Wellicht je wasbak een nachtje in de Harpic Max laten weken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aluminium en zoutzuur is levensgevaarlijk! er worden vuurwerkbommen zelfs van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0.0
----

hoe kom je erbij, Harpic is voor in het toilet.
je kan er niets meer aan doen, het blijft voor altijd die kleur tenzij je het vervangt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop toch niet dat Harpic Max zoutzuur is ...
En voor als je weer eens een ovenschaal wilt schoonmaken? Soda!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd waar jij de toilet mee schoonmaakt :-)

Harpix Max is voor het toilet en er zit allemaal chemische rotzooi in.

Je had beter eerst een vraag kunnen stellen hoe je jouw ovenschaal schoon kan krijgen dan was dit waarschijnlijk niet gebeurt.

Wat ik zou doen in jouw geval proberen de kosten te verhalen op de fabrikant van Harpix Max. Volgens mij staat er namelijk niet op de verpakking/fles dat je het niet mag gebruiken in je gootsteen en als je het wel doet dat het eventueel kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat harpic juist een base was, hypochloriet/NaOH. Maar dat maakt niet uit want aluminium is amfoteer, dat wil zeggen dat het zowel met zuur als loog reageert. Deze reactie is niet omkeerbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het iets dat hel veel voorkomt ; aluminium reageert met soda (en andere basische stoffen) en slaat dan helemaal zwart uit, en veel metaal in de keuken is of bevat veel aluminium. Een hopeloze combinatie dus, want het gaat bij iedereen wel eens mis.

Het enige wat je kunt proberen is het na te bewerken met een zuur ; schoonmaakazijn, citroenzuur....al ik heb volgens ij de zwarte aanslag ook wel eens weggekregen met -ahum- chloor. Maar helemaal zonder poetsen zal het vrees ik niet gaan. Met de tijd slijt het overigens ook wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je beter tabletten voor in een afwasautomaat gebruiken, maar dan met mate. Het is allemaal rotzooi.
Maar het er wel voor bestemd.

Soda met aluminiumfolie en dan zilveren lepeltjes erbij. De dampen stijgen er van op. De lepeltjes zijn niet meer zwart, maar of het goed is? Ik betwijfel het.
Stond in een boekje met tips over het wegkrijgen van zwarte aanslag. Ik heb dat maar een keer gedaan.

Aanslag uit pannen krijg je weg door deze met wat soda en water te laten koken.
Misschien dat het in de magnetron ook zo werkt.

Toegevoegd op 10-06-2009 15:49:42
..voor niet metalen voorwerpen dan. (Die mogen niet in de magnetron. Dat gaat vonken en dat is niet goed voor de magnetron)

Toegevoegd op 10-06-2009 16:04:19
Zie de link voor speciale pasta die ik heb gevonden.
(Zelf zou ik wel nog de vakman raadplegen.)