wat te doen tegen stinkende was?

mijn vriend krijgt zijn was niet meer fris. hij heeft hem (terwijl ik erbij was) op 6O graden gewassen met voldoende en goede zeep, maar alles ruikt naar riool. doordat zijn sterke zweetlucht ook altijd wat blijft hangen, is het dus niet leuk om te ruiken.
we hebben de temperatuur van het water al gecheckt : het is effectief 6o graden dus daar kan het niet aan liggen.
nu is hij wat gepikeerd omdat ik vind dat zijn was stinkt (wat ook zo is) dus ik wil hem graag een tip aan de hand doen om dit te bestrijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Daar is-ie weer : de vetluis. Wat geen luis is en ook niet vet, maar zo noemen we deze vrij algemene aandoening.

Wassen op lage temperaturen (en korte programma's zonder voorwas) doodt niet alle in de was aanwezige bacteriën. Op de lange duur gaan oude zeepresten (met name van vloeibare zeep) zich ophopen in de wasmachine , en komt overal die niet-frisse geur in te hangen. Of de was is in eerste instantie nog wel fris, maar gaat na verloop van tijd ruiken. Met name beddengoed is daar bevattelijk voor.

Het kan geen kwaad ofzo, maar het ruikt gewoon echt niet fris. Eens in de zoveel tijd je was (die er tegen kan, handdoeken of beddengoed) op 60 of nog liever 90 graden wassen voorkomt het probleem.

Om het in eerste instantie op te lossen kun je de machine een paar keer een kookwas laten draaien (effe al je beddengoed en handdoeken en theedoeken weer eens opfrissen), of een speciale machinereiniger gebruiken (maar eigenlijk is dat niet nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Probeer het eens met wasverzachter?

Toegevoegd na 50 seconden:
Uiteraard: Wasmachine filter leeg maken, en de machine een keer leeg laten draaien. Daarna de machine niet dicht doen, maaar deurtje een beetje open laten staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon even buiten ophangen in de frisse wind. Dat haalt alle vieze geurtjes weg. Daarna nog even binnen laten drogen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem een lege machine draaien met een flinke schep soda. Daarna nog een keer de was doen en het ruikt een stuk frisser.
Waarschijnlijk wast hij heel weinig waardoor het restwater 'bederft'.
Hij moet de was er na het wassen snel uithalen en het deurtje tussen de wasbeurten open laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wassen jullie in dezelfde wasmachine? Als dat niet zo is, kan het zijn dat zijn machine vetluis heeft.

Dat is een soort ophoping van zeepresten in de machine, waardoor alles vies gaat ruiken, en het kan ook vieze strepen op de was achter laten. De beste manier om er van af te komen is om de machine 'n keer op 90 graden te laten draaien met soda, maar zonder was er in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou nog een stapje verder gaan, en de machine leeg laten draaien, op 90 graden.
je kan er een vaatwastablet bij gooien, en azijn in het bakje voor de wasverzachter.
het is sowieso goed dit van tijd tot tijd te doen, om je machine schoon te houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik hoorde eens van iemand die dus ook dat probleem had ,zijn afvoer slang waar normaal water door heen ga ,was geknikt en liep het grootste gedeelte van het water niet weg dus bleef hij met vies water in de machine
13 jaar geleden
Als je elke week een paar keer wast krijg je ophoping van zeepresten in de afvoer en het hele slangensysteem.
Vooral bij lagere temperaturen.
Gewoon een keer per maand een was op 90 graden draaien.
Leeg met azijn of soda,,of 2 vaatwastabletten erin.
Nog beter is ,,,als je handig bent de achterkant eens losschroeven,en het hele slangensysteem eraf halen en buiten doorspoelen.
Je weet niet wat er allemaal uit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruikt het nog als het uit de wasmachine komt of na het drogen?
Na de wasmachine? Dan dient deze grondig gereinigd te worden van zeepresten. In eerste instantie met soda (paar wasbeurten zonder was) en later ontkalken met azijn (1 deel water, 1 deel azijn). De azijn laat je er maar een nacht in staan. Vergeet niet eerst het filter schoon te maken. Daarna gebruik je geparfumeerd wasmiddel. Mmmm, lekker.
Na het drogen?
Niet drogen in een slecht geventileerd drooghok, bv een hok waar de cv ketel in hangt. Beter is de was buiten te drogen, lekker in de wind. Regen? Dan een schone wasdroger gebruiken. Wel het pluizenfilter reinigen. Spuit aan de luchtingangzijde zo nu en dan een lekker geurtje met een spuitbus.
Een zweter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben hier ook last van gehad , ik werd er niet goed van.
Er zijn al veel oplossingen gegeven bij mij werkte het om 1 keer per maand op 95 graden te wassen lege machine.
Deurtje van de wasmachine ten alle tijde open laten en het water wat er in blijft staan even droog maken.Ik weet zeker als je dit allemaal gaat doen dat het dan weg is.
Slang hebben we ook door gespoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een keer kookwasprogramma draaien met een scheut chloor.
Alle witte was (die daar tegen kan) ook een keer kookwassen (zonder chloor natuurlijk).
Sokken en ondergoed altijd apart en waar mogelijk op 60 graden wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan tijdens het wassen een flinke scheut schoonmaakazijn toevoegen. Het werkt bij de was van mijn kinderen heel erg goed. Zij werken allebei in de keuken van een restaurant dus geurtjes en stank genoeg in de koksbuis. Of je doet het als wasverzachter meewassen, dat kan ook. Een mooi bijkomend feit is dat het meteen de wasmachine reinigt. Zo bespaar je weer dure antikal middeltjes. Dus een 2 in1 oplossing eigenlijk.
Is de was gedroogd dan ruikt de was bijna niet naar azijn, en al zou dit zo zijn dan ist beter dan dat het niet fris ruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 keer in de zoveel tijd moet je een ''kook''was draaien (95 graden) om de zgn. vetluis uit de wasmachine te verwijderen. Deze vieze bacterie kan permanent in de wasmachine blijven als er op lage temperaturen gewassen wordt en deze zorgt voor onprettige geuren.
De luis kan niet tegen 90-95 graden en heel af en toe zo'n was draaien is afdoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig het zeepbakje eruit halen en goed schoonmaken.
Na elke wasbeurt het zeepbakje en de deur open laten staan.
Vloeibare zeep afwisselen met poederzeep. Als je altijd vloeibaar gebruikt, gaat het op den duur ook stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Waarschijnlijk is het het gevolg van wasmiddelresten in de machine. Wat bij mij hielp was de machine leeg met soda op 90 graden laten draaien (vaatwastablet kan ook) Bij de stinkende kleding helpt het ook een kopje azijn bij de spoelgang doen. Ik heb er nu geen last meer van. Je zou dit uit voorzorg 1x per maand kunnen doen is zowieso goed voor de machine af en toe zo heet draaien.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wasverzachter gebruiken en de wasmachine laten controleren.

controleer ook de afvoerputjes. die veroorzaken ook stank

maak het douche putje schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
miss is haar water dat komt vies. Als het naar riool water stinkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij gieten al ongeveer 15 jaar extra water (ongeveer 7 liter) in de wasmachine omdat de steeds zuinigere wasmachines bijna geen water meer gebruiken. Zonder voldoende water is het niet mogelijk om te wassen. Er zijn tal van wasmachines waarbij de was nat ronddraait maar niet in het water spoelt. Extra water is dan broodnodig waardoor de bacterien eruit spoelen.

Ik heb hiertoe al jaren geleden een extra kraan aangebracht waarmee we rechtstreeks 60 graden water uit de boiler in de wasmachine kunnen laten lopen. Dit doen we bij ELKE wasbeurt. Resulaat: altijd frisse was. Ook na het drogen in de droger. Ook als de was nat wordt gaat deze dan niet stinken.

De fabrikanten willen niet toegeven dat hun wasmachines te weinig water gebruiken omdat dan de wereldwijde terugroepactie niet te overzien is!

Conclusie: extra water bij elke wasbeurt en de stinkende was (bacterien!) is over en uit.