Is het beter om je vaat eerst handmatig even af te spoelen en ze dan pas in de vaatwasser te zetten?

Ik heb een meningsverschil met iemand over het feit dat het beter zou zijn alle vaat eerst handmatig even af te spoelen onder de kraan, zodat alle resten dan al wegspoelen. Dit zou blijkbaar beter zijn, omdat je vaatwasser dan langer mee blijft gaan en hij niet snel verstopt raakt.
Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet waar. Het enige waar het voor zorgt, is een toegenomen waterverbruik. Als je voor het afspoelen warm water gebruikt, heb je ook nog een toegenomen energieverbruikt.

Wanneer je je spullen met troep en al in de vaatwasser zet, moet je natuurlijk wel het filter iets vaker schoonmaken. Bij de meeste vaatwassers is dat echter heel simpel: filter eruittillen (dat gaat heel eenvoudig), even afspoelen, klaar.

Het enige geval waarin het wel nuttig is om eerst voor te spoelen, is wanneer je vaat erg vuil is - zeg maar wanneer iemand zijn bord slechts half leeg heeft gegeten. Zo'n bord zet je natuurlijk niet in de vaatwasser.

Verder is voorspoelen nuttig wanneer het een tijdje zal duren voordat je de vaatwasser aanzet. Het vuil droogt dan in en koekt vast, en dan kan het gebeuren dat de vaatwasser het er niet goed meer af krijgt.

Ook aangekoekte pannen en ovenschalen spoel ik eerst even voor.

Toegevoegd na 1 minuut:

Kort gezegd: haal het ergste vuil er eerst even af. Verder is voorspoelen alleen nuttig bij aangekoekte resten, en wanneer de vaat een tijdje zal blijven staan voordat je de vaatwasser aanzet.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dit wordt inderdaad aangeraden zodat het grootste vuil eraf is en dat dat niet in je vaatwasser komt.
Of hij langer meegaat kan ik niet zeggen ik doe het nooit en heb 15 jaar gedaan met 1 vaatwasser en die draaide iedere dag.En er is nooit een monteur bij geweest.

Toegevoegd na 2 minuten:
het is vind ik wel zo dat als je de vaat afspoelt je net zo goed het meteen goed af kunt wassen want je hebt het water dan toch en je bent er toch mee bezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad... hier hetzelfde. Ik schraap alleen de grove stukken eraf... de rest doet de vaatwasser. Geen problemen tot nog toe en schone vaten. +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat wel ik laat er ook geen steeltjes friet oid opliggen maar afspoelen doe ik niet daar is die truus voor
In principe is je vaatwasser er voor bestemd alle etensresten van je servies af te spoelen. Maar vaak wordt dit resultaat niet gehaald.
Persoonlijk zou ik zelf hardnekkige dingen even eraf spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar. Verstoppingen treden op in de sproeiantennes. Dit heb ik zelf al een paar keer meegemaakt. Dit komt door broodkruimeltjes (grof gemalen graan) en rijst. Deze gaan door de filters en kunnen in de antenne geraken. Dan gaan ze precies voor de gaatjes zitten waardoor het water naar buiten gesproeid wordt. Dus spoelen wij ook altijd de vaat heel snel af voordat het de machine ingaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is overbodige verspilling van water - en helemáál als je het met warm water doet. Mijn moeder had nogal eens de neiging de vaat zo goed als schoon in de vaatwasser te zetten ; dat schiet niet op natuurlijk.

Wat WEL belangrijk is, is dat er geen grof vuil in de vaatwasser terecht kan komen dat de sproeiers en/of de filter kan verstoppen. Wel alle etensresten vooral zo veel mogelijk verwijderen dus, maar dat kan uitstekend met een stukje keukenpapier of zelfs een vork.

(Maar dat geldt eigenlijk ook voor met de hand afwassen ; wat je niet in je gootsteen wilt hebben, wil je ook niet in je vaatwasser).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je van tevoren de etensresten met een stuk keukenrol eraf veegt is het al voldoende...
voor de rest hoef je niet voor te spoelen...