Waarom noem je iets een theedoek wanneer je de hele afwas er mee droogt?

Of is het een doek voor de thee ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In de 18e en 19e eeuw dronken deftige dames thee uit fraaie porseleinen kopjes. Ze wasten deze kopjes zelf af omdat ze de handen van hun dienstmeiden te ruw en grof vonden. Ook de gewone droogdoeken vonden ze hiervoor te ruw. Ze hadden hiervoor fijne damasten droogdoeken: de theedoeken. De naam "theedoek" is niet meer weggegaan uit onze taal. De theedoek is nu over het algemeen een katoenen doek, bedoeld voor het hele afdroogwerk .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De theedoek is oorspronkelijk de doek waarmee de theekopjes worden afgedroogd

voor de afwas heb je een vaatdoek, droogdoek of hoe je zon ding ook maar wilt noemen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat niet veel mensen weten, is dat de theedoek eigenlijk vernoemd is naar mr. T. Voor mr. T werd er eigenlijk nooit een doek gebruikt, en lieten mensen de afwas gewoon afdruipen.
Er was echter eens een keer dat mr. T snel naar de studio moest om the A-team op te nemen, zodat hij geen tijd had om de afwas af te laten druipen. Hij greep toen een doek om de afwas af te drogen. Vandaar T-doek, of de verbastering: theedoek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je grappig wilt wezen verwijs ik je naar www.geenstijl.nl lutser
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach, is toch gewoon een domme, rare vraag, apenjong.
Het is in taal en vooral in het jargon van de gastronomie een normaal verschijnsel dat sommige woorden voor een groter deel gebruikt worden. Equivalent hieraan is de eetlepel (waarmee je net zo goed kunt roeren), het koffiekopje (waar sommige mensen alles uit drinken, zelfs bier) en de snelkookpan (die je echt kunt gebruiken om langzaam mee te koken).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
smeerlap! de vaat was je af met een theedoek, voor de kopjes en borden, een glazendoek voor het glaswerk en een pannendoek voor de pannen. zo doe je dat als je geen vaatwasser hebt.