hoe ontstaat stof

bijvoorbeeld, een nieuw gebouwde kamer, word bijna nooit gebruikt, en als hij gebruikt word, ligt er overal stof, Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

stof is niets meer of minder dan kleine deeltjes. Die deeltjes zitten in de lucht, maar komen ook van je huid (oudschilfers) of kleding (vezels). Via de lucht worden ze verspreid. Een klein beetje toch kan zo al voor veel stof zorgen. En de stof zakt langzaam naar beneder en komt zo op de grond te liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens een bekend gedicht is stof as van de verbrande liefdesbrieven…. Onzin. Huisstof, dat ben jezelf. De menselijke huid laat dagelijks miljoenen schilfers los die door de lucht dwarrelen. Tel daar de schilfers en haren van je huisgenoten bij op. Huisdieren als honden en katten doen daar nog wat schilfers bij en nog een paar honderd haren per dag. Tijdens de rui zijn dat nog er nog veel meer. Verder vevat huisstof ontelbare vezels van kleding, meubels, boeken en verpakkingen. Ook komt stof van buiten in de vorm van zandkorrels en gruis. Stof bevat ontelbare huismijten, minuscule insecten die dol zijn op huidschilfers. Hun uitwerpselen zijn een ramp voor astma-en allergiepatiënten.
Bronnen:
fremar
13 jaar geleden
nog een voorbeeld van stof:
Als je een wasdroger heb schrik je elke keer weer van al dat stof in het filter, dat zijn allemaal kledingdeeltjes, toch blijft er nog heel wat van je kleding over. Dus het lijkt al snel veel en weegt niks.
amigo
13 jaar geleden
Stof is er altijd en overal. Kijk maar op donkere meubels of op je tv. Altijd weer stof. Op vloerbedekking zie je het niet zo snel, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Als je daar parket had liggen, dan zie je de wolken stof veel eerder.

Het komt door alles om ons heen. Alles wat beweegt veroorzaakt stof. Van onze kleding, haren, dieren, de lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grotendeels bestaat stof uit onze dode huidcellen, elke keer als je huid ergens tegenaan schaaft, schuren er hele lappen huidschilvers af van de buitenste huidlaag, maar dan op micro-inimini-niveau. De kiemlaag van de huid maakt constant nieuwe huidcellen aan om de schade te herstellen. En het schijnt dat als we geen stofmijt hadden, of andere organismen die zich voeden met dode cellen, we tot onze enkels door het stof moesten ploegen, zoals een bosgrond bedekt met bladeren is. De uitwerpselen van stofmijt zorgen overigens voor allergieën, niet de mijten zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit stoffig onderzoek is gebleken dat wat wij als huisstof in een gemiddeld huis hebben voor 80% uit losgelaten huidschilfers bestaat. Ofwel onszelf. Ik heb één keer duidelijk gezien hoe dat gaat. Het was mooi weer. De zon scheen met al zijn kracht binnen op mijn zitbank. Ik kwam uit de douche en ging op die bank mijn benen en voeten afdrogen In dat onbeschrijflijk sterke licht van die zonnestralen zag ik opeens hele wolken stofdeeltjes loskomen van mijn benen door het wrijven met de handdoek.
Ik schrok er van, maar bij nadere informatie bleek dat volkomen normaal te zijn. Omdat er constant huidvernieuwing plaatsvindt schilfert er ook steeds huid af.