Waar komen die witte strepen op wasgoed vandaan?

Ik heb verschillende zwarte t-shirts die ik mag weg gooien na ze gewassen te hebben. Er zijn witte strepen (meer een soort van vegen) opgekomen die ik er niet meer uit krijg. Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is? De vegen zijn er niet voor ik ze was maar lijken door men wasmachine veroorzaakt te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Te veel waspoeder en te lage temperatuur in combinatie met te veel was levert witte/grijze vegen.

Gebruik veel minder waspoeder. Een volle eetlepel per machine is ruim voldoende. Stop de wasmachine nooit helemaal vol. Er moet een voetbal bij in kunnen. Was regelmatig een witte was op 95 graden. Dit om vetluis te voorkomen. Deze zorgt voor een muffe lucht in de wasmachine. Vetluis ontstaat door te veel wasmiddel en/of te veel wasverzachter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je was machine spoelt niet goed meer of je gebruikt veel te veel waspoeder.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Als je machine het niet goed meer doet dan ja
Waarschijnlijk heb je zeepresten in de wasmachine, dit komt door de combinatie van op lagere temperaturen wassen en te veel wasmiddel gebruiken. Over het algemeen is een halve maatbol vloeibaar wasmiddel voldoende. Maak je wasmachine schoon door een lege wasmachine te laten draaien met een flinke dosis soda, op de hoogste temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat het toch door waspoeder komt. Misschien is het handig voor je donkere was speciaal wasmiddel (vloeibaar) voor donkere was te gebruiken. Is duurder dan waspoeder, maar als je nieuwe t-shirts moet kopen ben je nog duurder uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt veroorzaakt door de waspoeder die niet goed oplost en daardoor resten achterlaat in de wasmachine.
Zet je was machine minstens 1 x per 3 maanden zonder was aan op het kookprogramma zonder was en poeder natuurlijk. Zelf heb ik goede resultaten met vloeibaar wasmiddel voor donkere was. Kleur blijft mooier en geen strepen/vegen meer.