Hoe krijg ik hoofdluis uit m`n huis

huis gepoetst, bedden verschoond, et een stofzuiger door het hele huis geweest..

maar wat moet ik doen met de spullen die niet in de wasmachine kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Ik heb er tegenwoordig een misschien wat aparte visie op (doe al 4 jaar de hygiene commissie op school, ik kan bijna over luizen praten zonder jeuk te krijgen)

De cyclus van luizen is: eitjes die komen uit na ca 1 week, vervolgens moeten de luizen "opgroeien" ook minimaal 1 week voordat ze zelf eieren kunnen leggen.
Luizen overleven ALLEEN op hoofden. Als je minimaal 1 week (maar liever 2 weken) met alle mensen uit je huis zou zijn zou er eigenlijk geen levende luizen meer in huis kunnen zijn (en neten (eitjes) zitten ook alleen aan haren, die zwerven niet zomaar door je huis).

Als je dus gedurende minimaal 2 weken, alle familieleden elke dag (liever 2x per dag) goed kamt met een luizenkam kam je alle nieuw uitgekomen luizen uit en degene die evt op je autostoeltje zaten (dat is vaak een bron van herbesmetting, is je hele huis schoon, zitten ze daar) en stappen weer op een hoofd als ze de kans krijgen.

De luizen krijgen dan geen kans meer tot leggen van eieren dus uiteindelijk houdt de cyclus op voor ze.
als je iedereen chemisch behandeld aan het begin van dat traject doodt je al het merendeel van wat leeft, en die laatste die nog op de bank of zo zaten, kam je uit zodra ze zich op een hoofd wagen.

Poetsen is natuurlijk niks mis mee maar DAGELIJKSE controle en dat volhouden is volgens mij veel effectiever.
Bij ons op school zijn degenen die het "te druk" hebben om hun kinderen elke dag te kammen ook degenen die het terug hebben na 2 weken (en wat zijn ze dan verbaasd).

En als je er van af bent: teatree shampoo helpt om de haren onaantrekkelijk te maken (er bestaat ook een soort spray van) EN luizen houden van schone hoofden (ik durf hier niet op te schrijven hoe vaak mijn kids shampoo zien)

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, ik vergeet je vraag: wat niet gewassen kan, 2 weken in een plastic zak (zie uitleg boven) of 24 uur in de vriezer

Toegevoegd na 3 uur:
dank voor alle goede reacties, dit is ook wel een beetje mijn stokpaardje. Dus dan ga ik nog even door: Als iedereen zijn eigen kinderen regelmatig zou checken (liefst elke week maar 1x per 2 weken is nog ok) dan dam je de ellende in voor je een plaag hebt. EN een kleine check (kijken bovenop, bij oren en in nek ZONDER erg in het haar te woelen want dan rennen ze weg) NA bijv een bezoek aan de BIOSCOOP, pretpark etc is ook zeer zinvol
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord goede tips goede uitleg bedankt! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hel op aarde die krengen!
Vooral bij meiden met lange haren.
Man wat een werk!! Ik ben er uren mee bezig geweest. Op een krukje gezet en maar blijven kammen en doorgaan tot alles weg was, volgende ochtend weer, 's middags weer, etc. etc. Er zitten nog best grote tussen ook. Eerder dacht ik dat ze heel klein waren en bijna onzichtbaar maar dat valt tegen. Bah, enge gedachte... Die electrisch kam werkt trouwens erg goed, een echte aanrader. Goede uitleg trouwens! +
amigo
13 jaar geleden
dank!
ja soms snap je niet dat je ze niet makkelijker ziet, ik noem het altijd "grijze fruitvliegjes" zo groot zijn ze ook.
Nee het is niet fijn en meisjes hebben (ik heb ergens een heel dik rapport gevonden) ECHT meer kans op besmetting (als ze lang haar hebben) want in dat lange haar zijn de condities beter voor luizen en als het los hangt stoten ze ook makkelijker tegen anderen aan met hun haar. Als ik de luizencontrole op school moet doen doe ik mijn haar ALTIJD in een knotje
Ivana
13 jaar geleden
+ Super uitleg.
Laat ze ook op school nakijken of de jassen allemaal in een "luizenzak" aan de kapstok hangen. Dat scheelt enorm in de besmetting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er meer mensen in Nederland zouden luisteren naar jouw adviezen dan zou het luizenprobleem nauwelijks meer bestaan. Er zijn meer antwoorden die hout snijden maar volledigheid is zo verschrikkelijk belangrijk. ALLE stappen moeten gevolgd worden. Hele dikke plus omdat ik er maar één kan uitdelen! +1
amigo
13 jaar geleden
Ivana, dat van die zakken, is (zucht) ook mijn taak om te checken, ook of ze nog heel zijn. En je wilt niet weten wat een onbeschoft commentaar je krijgt als je ouders een briefje krijgen dat er een gaatje in de luizenzak zit en of ze dat kunnen maken......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik ook nog wel eens zie is dat mensen de eitjes, of luisjes zo uit de haren op de grond gooien. NIET DOEN. Bakje met Soda of heel heet water of beter spoel ze meteen door de wc. Alles wat gewassen kan worden minstens op 60 graden.
amigo
13 jaar geleden
daantje, je schrijft al dat ze lang haar hebben, dan is het ZO moeilijk te vinden want die beesten zijn zo snel, als jij aan het eind van een pluk met kammen bent zijn zij snel weggelopen op dat hoofd. Ik til (bij de controle op school) altijd HEEL voorzichtig een plukje haar op EN KIJK METEEN. Als je geluk hebt (eigenlijk erg pech natuurlijk) zie je dan nog net wat bewegen. Neten zijn ook moeilijk te zien maar als je vaak naar dezelfde haren kijkt, vallen de verdikkingen je soms wel op. Het blijft ellendig, hopelijk ben je er straks weer vanaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe komt dat toch dat er zo'n verschil is in 'besmetbaarheid'? Mijn kinderen hebben ze ook alle drie wel 'n paar keer gehad, maar dan is het een kwestie van één keer flink shampooën, beddengoed en jassen in de was, een week na-kammen en het is weer onder controle.

Andere antwoorden (6)

spuiten met gif , en daarna goed ventileren .
pas hier wel erg mee op , het gif dat je moet gebruiken is LEVENS gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoofdluis zit niet in je huis, maar op je hoofd...
en in jassen of mutsen...en op je kussen sloop en lakens...
alles wassen..en voor je hoofd zijn er bij de drogist volop middelen te koop...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even een toevoeging, de was moet wel minstens op 60 graden gedraaid worden!
Bij de apotheek kun je iets kopen voor de auto ( ja, vergeet je auto ook niet....) en dat moet je spuiten en de auto dicht laten. misschien ook een idee voor je huis? wat een gedoe, he, ik zou niet met je willen ruilen. succes. dingen die niet in de wasmachine kunnen in grote vuilniszak doen en luchtdicht houden. je kunt ook in de vriezer de luizen doden. de apotjeek kan je nog verder goede raad geven.

Toegevoegd na 46 seconden:
Haha apotjeek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle jassen, kussen, beddengoed ed. in een dichte plastic zak in de vriezer een nachtje en daarna wassen.
Dan ben je er vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf buiten het bedden verschonen en kleding/jassen wassen alleen maar gekamd, gekamd en nog eens gekamd met de luizenkam. Elke avond anti-klit in het haar doen en een week of drie elke avond de luizenkam erdoor. Dan zijn verder maatregelen overbodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belangrijk wat je niet kan wassen te doen 24 uur in de vriezer. vergeet ook niet de kopsteunen van je auto.... maar heel belangrijk eet og geef je kinderen regelmatig iets met knoflook bv een teentje in de jus of op het vlees. blijkt dus dat wie regelmatig knoflook eet eigenlikjk bijna NOOIT uisen heeft, veel suc6