Moet het bestek met het handvat boven of onder in de vaatwasser?

Elke keer weer een "discussie" met mijn vriend. Hij wil dat ik het met het handvat naar beneden doe, omdat het dan schoner wordt. Maar ik krijg er vieze handen van, en zie het voordeel niet. Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha die discussie hebben we hier ook altijd, goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ik wil het ook wel eens weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik zie al 3 mannen (en daarnaast ik zelf) die het met het handvat naar beneden erin zetten.. Misschien een mannen/vrouwen-ding? ;) hihi... + voor de interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit bevestigd wel een hoop, volgens mijn vriend zijn vrouwen wat dat betreft veel onverschilliger, en mannen praktischer. Het begint er wel op te lijken. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer tijd aan de onder of boven discussie dan het in en uitruimen van de gehele vaatwasser en het avond eten bij elkaar ja ik ken dat :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar, vraag het mezelf ook vaak af. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yo mannen die nadenken over schoonmaken! Vrouwen neem je voordeel hiermee en vraag ons ook over hoe we beter de vloer/de toilet/de ramen/ de keukenkastjes/het koffiezetapparaat/het beddengoed strijken, kunnen!!!!

Het beste antwoord

Mijn vrouw plettert het bestek er altijd ondersteboven in, het liefst in een beweging, waarbij er drie lepels in elkaar blijven staan en deze dus nooit schoon worden. Ik geef er de voorkeur aan het bestek met het handvat naar beneden in het mandje te zetten, behalve de scherpe messen, die zet ik wel met het handvat naar boven, de langere messen leg ik op de bovenroosters. Thee- en koffielepels zet ik wel met het handvat naar boven in het mandje, die zakken er anders door en daar loopt de sproeiarm dan tegenaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat is wel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mannen die het dus keurig met handvat naar boven doen, en vrouwen andersom. Bij mij net zo, ik 'pleur' het er ook gewoon in. Maar niet te vol, en wel in de verschillende vakjes.

Andere antwoorden (16)

Hier altijd dezelfde discussie :) Ik blijf het stug met het handvat omhoog er in zetten en hij met het handvat naar beneden. Resultaat: geen verschil te zien!
De vaatwassers van tegenwoordig wassen vaak zo goed dat ze zelfs op de moeilijk te bereiken plekjes komen, zoals in het mandje.
Eerlijk is eerlijk: als ik het mandje heel erg vol stop, wordt het niet goed schoon, maar dat heeft niets te maken met de handvatten boven of beneden, want dan wordt gewoon niets goed schoon.
Hier dus altijd een schone vaat, ongeacht de manier waarop het in de vaatwasser staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft je vriend gelijk. Het wordt schoner met het handvat naar beneden. En die vieze handen is toch niet zo'n probleem? Dat beetje yoghurt en pindakaas, was je toch in een mum van tijd van je handen af?

Maar misschien is er een betere oplossing. Laat je vriend de spullen in de afwasmachine doen, en dan haal jij het eruit. Hoeft er niet meer gediscussieerd te worden, hoe het in de afwasmachine moet worden gedaan, en jij houdt schone handen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Zo hebben mijn ouders het opgelost :)
Zij hadden ruzie over het inpakken. Mijn vader vond dat wij de vaatwasser niet goed inpakten, er paste veel meer in. Nu is het zo geregeld, mijn vader pakt de vaatwasser in, en mijn moeder haalt alles er uit :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar, vaders hebben beter ruimtelijk inzicht ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwoa, je hoeft niet per se vader te zijn hoor, om ruimtelijk inzicht te hebben. Mannen hebben ruimtelijk inzicht! ;-)
zondag
13 jaar geleden
Soms toch niet hoor. Ik ben veel beter in het in de kofferbak plaatsen van de boodschappen zodat de ruimte optimaal benut wordt dan mijn man. En als we te voet zijn ben ik ook beter in het in de rugzak doen van de boodschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen zondag. Ik schreef het met een klein knipoogje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@meshmer: ik heb werkelijk geen idee waarom ik gisteren "vaders" antwoordde ;o) Ik dacht er aan - denk ik - dat ik steeds de afwasmachine opnieuw kan inruimen als die taak door mijn dochters wordt uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som, haha, nou ik bedoelde het ook niet als kritiek hoor. Heel begrijpelijk dat je over vaders praat, want afwasmachines komen denk ik nèt iets meer voor in gezinnen dan bij mannen (en vrouwen) zonder kinderen.
Het wat dus hoogstens een kleine aanvulling, met knipoogje ;-)
Je mag dit helemaal zelf bepalen. Je vriend heeft een beetje gelijk, omdat de vuile kant boven zit het spoelwater er makkelijker bij kan, maar je moet dan de schone messen en vorken met je handen ook weer aanpakken. Het feit dat je er vieze handen van krijgt lijkt me een legitieme reden om het andersom te doen.

Bij de miele heb je een losse lade bovenin waar de messen en vorken netjes één voor één worden ingelegd, dus daar speelt het probleem niet mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Calgonit tip: zorg dat het bestekbakje niet te vol gaat. Dan wordt alles netjes schoon en zet messen met het handvat naar boven, anders grijp je in een mes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ken ik ook, ja en is inderdaad heel makkelijk.
Het maakt niet uit hoe het bestek in het bakje staat.
Het wordt op beide manieren schoon.
Meestal wordt bestek, borden en pannen eerst afgespoeld.
Maar als iemand het beter weet dan zou ik die persoon geen haarbreed in de weg leggen om het op een andere manier te doen. Bent u gelijk van de afwas verlost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet het bestek met de handvaten naar beneden in de vaatwasser, behalve scherpe messen. Daar kun je je lelijk aan openhalen als je iets er bij wil zetten.
Als je niet overbelaadt, wordt alles toch wel schoon denk ik, hoe je het ook neerzet.
Ik zou zeggen: wie het klusje doet, bepaalt hoe het gedaan wordt. Ik zeg dan wel eens: je hebt twee opties: zelf doen op mond houden. (in het vriendelijke hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen in ieder geval de messen met de punt naar beneden. Dit in verband met de veiligheid (kleine kinderen in huis).
De rest gaat er met het handvat omlaag in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve schoon, speelt ook veiligheid een rol!

Nadat ik me een aantal maal bezeerd had, bij het uithalen van het bestek (met name vorken) heb ik daar geen problemen meer mee, sinds ik de vorken met het handvat omhoog in de vaatwasser stop, en de messen met het handvat naar beneden.

Lepels worden schoner indien je het handvat naar beneden doet.
Theelepels daarentegen vallen dan door het mandje heen, dus moeten andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bakje niet te vol is zal het niet veel uitmaken, wat ook blijkt uit het feit dat die kleine lepeltjes waarmee je bijvoorbeeld yoghurt hebt gegeten ook altijd weer schoon worden, terwijl ze toch helemaal verstopt onderon het bakje komen. Persoonlijk zou ik zeker bij scherpe messen het handvat naar boven doen, wel zo veilig bij het weer uitladen.
Hebben jullie ook altijd discussie of de wc-rol met het papiertje aan de voorkant of aan de achterkant moet hangen? Is ook zo'n klassieker....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is er ook een, maar daar zijn we al uit. :) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de wc-rol: idem dito en ik weet er nog wel een paar, maar mijn vrouw leest dit ook dus.......
Het nadeel van handvatten naar boven is dat vorken met name, in ander bestek gaat haken. En als je veel soeplepels hebt of opscheplepels passen die niet allemaal in de bakjes.

Maar .... als je met de handvatten omlaag zet, dan zit je altijd met het bestek uithalen met je vingers aan het eetgedeelte van de vorken, lepels en het snijgedeelte van de messen.
Toch zet ik met ze erin met de handvatten omlaag omdat het dan schoner wordt en ik het makkelijker vindt om in te ruimen. Ik was gewoon mijn handen goed met een ontsmettende zeep alvorens ik ze uit de bakjes haal.

Mijn keukenmessen en schilmesjes zet ik altijd met de scherpe punt naar beneden, want ik heb me er al een paar keer aan geprikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen wij eeuwen geleden(ergens in de 70er jaren) onze eerste vaatwasser kregen stond inderdaad in de gebruiksaanwijzing dat je het bestek met handvat naar beneden in het mandje moest zetten.
Ik denk dat het nu niet veel meer uitmaakt.
Mijn puntige en scherpe keukenmessen leg ik in de bovenkorf onder de bekers en kopjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 70 e jaren, zijn niet eeuwen geleden, voel me nu wel heel oud:) Maar ik snap je punt. +
Je vriend heeft gelijk. Het vuilste gedeelte moet boven het mandje uitsteken, zodat het spoelwater er met volle kracht tegenaan kan spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, zal het hem niet zeggen. +
Ik heb een vaatwasser en daar ligt het bestek in de bovenste bak netjes langs elkaar dus voor mij gaat die vlieger niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, handvat naar beneden hier :D Als je de techniek beheerst, krijg je er geen vuile handen van.

Wel aan te raden om eruit te komen met manlief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
handvat naar beneden
want de boven kant is vies dan word deze schoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handvat naar beneden.....
Als je vorken met de tanden naar beneden zet, kunnen ze een stukje door een gaatje van het rekje zakken.
Hier kan de onderste draaiende spoelarm achter blijven haken.
Dit gebeurt bij ons (regelmatig) als mijn man de vaatwasser inruimt.
Lepels ook met het handvat naar beneden, omdat ze dan meer ruimte hebben om schoongewassen te worden.
Echt scherpe messen leg ik altijd plat bovenin om bezeren te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het handvat moet naar beneden, dan kan de bovenste sproeier beter aan je bestek. echt waar, dat is het beste.
misschien kunnen jullie je, als deze machine stuk is, een machine met besteklade aanschaffen...;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een goeie oplossing! Maar hij is net nieuw:)