Verandert het isolatieniveau in de spouwmuur na inspuiting van foam bij de al aanwezige glaswolplate?

Een bedrijf spoot isolatieschuim in mijn spouwmuren. Nadien bleek mij dat er al glaswolplaten inzaten van 4,5 cm. Spouwbreedte 6 cm. Heeft dit enige zin gehad?

2 weken geleden
in: Energie
TurfGraver
2 weken geleden
Ja hoor. De foam drukt de glaswol samen en werkt gewoon als nieuwe isolatie.
https://vloerisolatie.nl/spouwmuur-isoleren-waar-al-glaswol-in-zit/
Inekez1
2 weken geleden
Als het al wat oudere glaswol is, of als er muizen in hebben gezeten, of als het vochtig is geworden, dan is het zeker een hele verbetering! Glaswol zakt na verloop van tijd vaak wat in, waardoor je vooral bovenaan gaten krijgt in de isolatie. Heb je last van optrekkend vocht in de spouw en/of van muizen, dan zit de warmtelek juist vaak onderin de spouw. Schuim vult alle gaten op, dus dat is zeker een vebetering.

Antwoorden (1)

De nog bestaande luchtspouw van anderhalve centimeter is nu gevuld met schuim. Het effect zal niet groot zijn, maar het scheelt zeker een beetje. Ook weet je nooit zeker of de glaswolplaten wel secuur op elkaar aansloten. Soms/vaak is men daar wel slordig mee in de bouw. De ruimte die daar eventueel tussen zat is nu ook opgevuld, wat een verbetering is.
2 weken geleden