De kosten worden door 2 factoren bepaald, de capaciteit van de accu en de prijs van stroom. De gemiddelde accucapaciteit ligt rond de 300 wattuur (Wh). Daarbij moet gezegd worden dat de gemiddelde accu geen rendement heeft van 100 procent. Ongeveer 25 procent van de elektriciteit gaat verloren aan warmte. U laadt daarom altijd iets meer, zeg 400 Wh.
De andere factor is de prijs van elektriciteit. Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland zo’n 0,40 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,40 : 1000 kWh x 400 Wh = 16 eurocent kwijt.
De meeste elektrische fietsen van Stella hebben een lithium Ion-accu van 522 wattuur. Dan kost opladen ongeveer 30 cent per keer.
11 maanden geleden
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Waarbij de berekening er van uit gaat dat de accu helemaal leeg is (gereden). Meestal zal dat niet zo zijn. En zijn de kosten lager.
Over het algemeen zijn de kosten voor het opladen van een fietsaccu relatief laag. Een ruwe schatting is dat het opladen van een volledig lege fietsaccu meestal tussen de €0,10 en €0,30 kost, afhankelijk van de energieprijzen.
11 maanden geleden