Hoe werkt de teruggave van energiebelasting in 2023?

Ik lees dat ieder huishouden in 2023 € 596,85 energieverlaging krijgt.
Maar hoe werkt dit?

De prijzen bij de energieleveranciers, zijn die inclusief of exclusief deze verrekening?
Of krijgt iedereen die verrekening op de jaarlijkse eindafrekening?
Of anders....
Als voorbeeld, deze site:

https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs

Onderaan staan de actuele gasprijzen van alle aanbieders.
Dat is in principe helemaal duidelijk.
Maar is de energiebelastingverlaging hierin wel of niet meegerekend?

een jaar geleden
in: Energie
6.8K
ronron1212
een jaar geleden
Het zelfde als in 2022 je energie leverancier verrekend dat
Inekez1
een jaar geleden
In de link die je noemt is de energiebelastingverlaging NIET meegerekend. Dat komt omdat het hier gaat over een vergelijking van de gasprijs. Over gas betaal je wel energiebelasting per verbruikte m3. De energiebelastingverlaging wordt toegepast per aansluiting voor elektriciteit. En wordt dus in principe verrekend in je elektriciteitsnota. Voor de meeste mensen is de gasnota en elektriciteitsnota dezelfde omdat ze beide producten van dezelfde leverancier krijgen. Er zijn ook huishoudens zonder gasaansluiting, die krijgen op deze manier toch de belastingvermindering. En mensen met gas en elektra krijgen het dus niet dubbel.

Antwoorden (2)

U betaalt verschillende belastingen via de energierekening. Het gaat om energiebelasting, btw en een opslag duurzame energie (ODE). Energiebelasting en ODE (tot 1-1-'23) zijn overheidsheffingen die u betaalt over elke kWh stroom of m³ gas die u verbruikt. Met deze belasting stimuleert de overheid investeringen in duurzame energie.  Maar u betáált niet alleen energiebelastingen, er is ook een vaste belastingteruggave (vermindering energiebelasting, voorheen heffingskorting genoemd). In 2023 wordt die € 597 (afgerond)op jaarbasis. Uw energieleverancier verrekent de belastingvermindering met de energierekening. Op de energierekening wordt het meestal afgetrokken van de variabele leveringskosten voor stroom. Als u heel weinig stroom en gas verbruikt, krijgt u meer energiebelasting terug dan u betaalt.
een jaar geleden
In 2023 wordt de energiebelasting terugbetaald aan consumenten die energieverbruik hebben. De teruggave wordt berekend op basis van het energieverbruik van het afgelopen jaar. De teruggave wordt uitgekeerd door de energieleverancier.
9 maanden geleden