Houtkachel ruikt muf bij houtstoken, weet iemand de oplossing?

Als ik de kachel stook ruikt hij heel muf, we wonen sinds 2018 in dit huis en heb de kachel enkele keren goed heet gestookt om proberen van de geur af te komen, maar geen resultaat. Vorige bewoner was fervent roker dat wel. Kanaal is RVS recht naar boven tot buiten. en ook geveegd. Vraag me ook af hoe gezond de lucht is die door de stank binnen ontstaat, wel zet ik de pui op een kier. Gebruiken altijd schoon en droog hout. Stank lijkt altijd van de kachel zelf te komen, niet van de verbrandingsgassen.

een jaar geleden
in: Energie
1.9K
ronron1212
een jaar geleden
Als je een muffe geur vanuit je open haard ruikt, dan betekent dit dat er water in de schoorsteen terecht is gekomen. Water veroorzaakt niet alleen nare geurtjes doordat er schimmels en bacteriën kunnen groeien, het kan ook zorgen voor roest en beschadigingen aan de schoorsteen en kachel. Een goede schoorsteenkap zorgt ervoor dat er geen water in de schoorsteen kan komen en zorgt ervoor dat je geen problemen met stank meer krijgt. Daarnaast gaat een goede schoorsteenkap tegen dat er andere ongewilde zaken in je schoorsteen terechtkomen

Geef als eerste antwoord