Kan goed isoleren een vochtprobleem veroorzaken?

een jaar geleden
in: Energie
1.9K
ronron1212
een jaar geleden
Als nooit ventileert wel.
TurfGraver
een jaar geleden
Goed isoleren niet, fout isoleren wel.
usuario
een jaar geleden
Wat is fout isoleren?
TurfGraver
een jaar geleden
Verkeerde isolatie materiaal gebruiken voor doel.
Geen vochtwerende maatregelen nemen waar nodig bij isolatie.
.....
ronron1212
een jaar geleden
Hoezo vochtwerende maatregelen?
TurfGraver
een jaar geleden
* Vochtregulerende

Antwoorden (1)

Bij het isoleren van een huis (of ander gebouw) is er een aantal dingen die fout kunnen gaan. Ik ga er in mijn antwoord van uit dat het buiten kouder is dan binnen, en dat je isoleert om de warmte binnen te houden.

Eén mogelijk probleem is de ligging van het dauwpunt. Als het binnen warmer is dan buiten, is er van binnen naar buiten een temperatuurverloop. Er is dus een punt waar de temperatuur zo laag is dat condensvorming kan optreden. Dat punt wordt vaak het dauwpunt genoemd.

Op zich geen probleem... zolang dat dauwpunt zich maar aan de buitenkant bevindt van een niet-vochtdoorlatende laag. Als het dauwpunt zich aan de binnenkant van een niet-vochtdoorlatende laag bevindt, ontstaat er dus vocht (dauw) IN je huis, en dat geeft natuurlijk problemen. Zolang het dauwpunt zich aan de buitenkant van de niet-vochtdoorlatende laag bevindt, ontstaat er condens aan de buitenzijde van je huis, en dat is niet erg.

Een ander probleem ontstaat bij indirecte verwarming. Dat gebeurt wanneer een deel van het huis wel verwarmd wordt (met radiatoren, vloerverwarming, of op een andere manier), en een ander deel niet. Het niet-verwarmde deel van het huis wordt dan indirect verwarmd vanuit het wel-verwarmde deel van het huis. Bijvoorbeeld door een deur open te laten staan.

Wat er dan gebeurt is dat warme lucht vanuit het verwarmde deel van het huis naar het niet-verwarmde deel van het huis beweegt. Daar koelt die warme lucht natuurlijk af. En dat kan leiden tot condensvorming - die zo licht kan zijn dat je de condens zelf niet ziet, maar dat er wel vocht neerslaat op de muren, het plafond, de vloerbedekking, de meubels, enzovoort in de indirect verwarmde ruimte. Dat kan leiden tot schimmel, houtrot, beestjes, enzovoort.

Het antwoord op je vraag is dus: ja, goed (in de zin van: flink) isoleren kan een vochtprobleem veroorzaken. Je kunt dit voorkomen door niet alleen goed (in de zin van: flink) te isoleren, maar ook goed (in de zin van: op de juiste manier) te isoleren. En door indirecte verwarming te vermijden. En natuurlijk door, ondanks de isolatiewens, toch voldoende te ventileren.
een jaar geleden