Als ik wil dat mijn termijnbedrag lager moet hoort het energiebedrijf daar dan naar luisteren?

Als ik er op sta horen ze dit dan te accepteren?

een jaar geleden
in: Energie
1.4K
ronron1212
een jaar geleden
Ja zolang de verlaging reëel is de kosten zijn nu eenmaal fors gestegen. Als je nu je maand bedrag te laag zet kom je bij je afrekening met een hoog nog te betalen bedrag te zitten.
janprokles
een jaar geleden
Er is een ondergrens door het energiebedrijf vastgesteld. Deze grens is reëel en is onverstandig om te negeren
SnakeEye
een jaar geleden
Persoonlijk vind ik oprecht dat termijnbedrag aan de hoge kant is. Voor de jaarnota betaalde ik 400. Zonnepanelen gekregen in maart, flink wat opgewekt, waardoor ik ook mijn eigen elektriciteit opwekte en verbruikte en ook ook wat heb teruggeleverd. In augustus dit jaar kwam de jaarnota, ze hebben toen zelf het termijnbedrag verlaagd naar 300. Vervolgens krijg ik twee weken daarna een aankondiging dat ze naar 630 gaan met het nieuwe termijnbedrag. Protest aangetekend, hierdoor zijn ze vervolgens 100 euro naar beneden gegaan en zit het termijn bedrag inmiddels op 530. Vind ik nog steeds aan de hoge kant gezien onze aanpassingen in het huis + de zonnepanelen. Wat ik graag wil ook voorkomen is dat als ze straks mogelijk failliet gaan ik naar mijn centen kan fluiten. 400 euro zou voor mij een redelijke termijn zijn.
ronron1212
een jaar geleden
Gas is erg duur geworden prijzen lopen van2 euro tot 4,50 euro hoeveel kub gas gebruik je per jaar?
SnakeEye
een jaar geleden
Vorig jaar 1825 kuub gas verbruikt. Dit jaar gaan we naar richting de 1650. Elektriciteit spelen we quitte. Gas zit bij mij op 2,89 per kuub.
ronron1212
een jaar geleden
Je krijgt nog belastingen daar over heen en overheidsheffingen dus 500 zal er net mee door kunnen.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je energiebedrijf - net als jij - bang is dat jij de eindnota niet kunt betalen, als je te laag zit, en aan het eind teveel bij moet betalen. Dus je hoge maandbedrag is ter bescherming van het energiebedrijf, maar ook van jouzelf.
Of in de inschatting reëel is, of te hoog / te laag kan ik niet beoordelen.

Antwoorden (1)

Als je termijnbedrag nu realistisch is, dan hoeft de energiemaatschappij je termijnbedrag niet te verlagen. Ze moeten wel kunnen aantonen hoe het bedrag berekend is.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Verlagen? Verhogen bedoel je?