Laadpaal en electriciteitsaansluiting, hoe bereken ik de kosten?

Onderstaande tabel komt van de website Laadpaal24
Oplader laadtijd Aansluiting
Stopcontact (2.3 kW) 14u30m 1x25A
1-fase 16A (3.7 kW) 9 uur 1x35A
1-fase 32A (7.4 kW) 5 uur 3x35A
3-fase 16A (11 kW) 9 uur 3x25A
3-fase 32A (22 kW) 5 uur 3x50A

3 fase 16A (11kW) kost mij toch 99 kWh, dus nu ongeveer 85 euro
en 1-fase 16A (3.7 kW) kost dan 35kWh dus ongeveer 28 euro voor dezelfde laadtijd.
Of maak ik nu een reken fout?
Ik snap dat het opgenomen vermogen niet constant is gedurende de oplaadtijd.

een jaar geleden
in: Energie
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Gaat dit over laadtijd voor een bepaald type auto?
Utrecht
een jaar geleden
Werkt het niet andersom? De accu van je auto heeft een bepaalde capaciteit: x kWh.
Per verschillende aansluiting kost dat y uur op deze volledig op te laden.
crispy
een jaar geleden
De kosten die je moet rekenen zijn de kosten van de hoeveelheid kWh die je laadt.
Het maakt voor de kosten niet uit hoe lang het opladen duurt. Als je accu's vol zijn, zijn ze vol en stopt het laden.
Gollem
een jaar geleden
Ja deze is voor een Hyundai Ionic, maar de tabel gaat over het type laadstation, als je een 22kw laadstation hebt heeft die een 3x50A aansluiting in je huis nodig, en dan duur het 5 uur. Maar met een 7,4kW laadstation en een 1x35 aansluiting duurt het blijkbaar ook 5 uur voor een derde van de kosten. Ten minste als ik het goed uitreken.
TurfGraver
een jaar geleden
Laadstation kan meer vermogen leveren, maar de auto bepaald hoeveel vermogen er afgenomen wordt en dus de laadtijd.
Bij beide zal dus de zelfde vermogen voor de zelfde tijd (en dus kosten) afgenomen worden.
tinus1969
een jaar geleden
Juist het feit dat het opgenomen vermogen niet constant is, is hier de crux.

Antwoorden (1)

De tabel geeft aan wat het maximale vermogen is per type laadpaal. De oplaadtijd is ook afhankelijk van het maximale vermogen van de lader van de auto. Er wordt nooit meer kW gebruikt dan het zwakste apparaat.

Stel dat de oplader van de auto 7 kW is, dan zal ook bij een 22 kW paal maximaal 7kW worden gebruikt.
Als de lader alleen geschikt is voor 1 fase, dan zal ook bij een 3-fase aansluiting van 3x50A maximaal 1x50A worden benut.
Is de lader geschikt voor maximaal 25A, dan zal bij alle laadpalen in de tabel 1x25A worden benut.

Om de kosten voor een volle accu te berekenen, hoef je ook alleen de accu-capaciteit te weten. 40 kWh x je huidige prijs voor elektriciteit = kosten volle accu. Die kosten staan (bijna) volledig los van de laadtijd. Bij het laden gaat altijd een beetje energie verloren in warmte.

In een accu van 40kWh kun je geen 99 kWh stoppen.
Je moet dus niet rekenen met de capaciteit van de paal, maar met de capaciteit van je auto.

Voor het berekenen van de oplaadtijd leg je beide waardes (paal + autolader) naast elkaar en reken je met de laagste. De paal levert nooit meer dan je lader aankan. En je lader trekt nooit meer dan de paal aankan.

Waarom staat die laadpaal dan genoemd voor jouw type auto? Omdat je er wel je auto mee kunt opladen en als je in de toekomst een andere auto zou kopen (of een ander type lader of accupakket in je huidige auto kunt plaatsen) kun je er op dat moment wel sneller mee laden.
een jaar geleden
Gollem
een jaar geleden
Bedankt voor de informatie