Als ik mijn termijnbedrag wil verlagen en het nutsbedrijf wil dat niet, wat zijn mijn rechten?

Het nutsbedrijf heeft ons termijnbedrag flink, maar dan ook flink verhoogd. Zonder naar het werkelijk verbruik gekeken te hebben. Dit zeg ik omdat ik nu een half jaar zonnepanelen heb en mijn termijnbedrag hierdoor drastisch omlaag ging. Nu met de huidige energieprijzen en de onstuimige toekomst en ook de winter die er aan komt hebben ze naar mijn idee het termijnbedrag flink omhoog gekrikt. Om een voorbeeld te geven mijn werkelijke verbruik van de afgelopen 3 maanden was 59 euro, -1 euro en 16 euro. Ze hebben het termijnbedrag verhoogd naar 628 euro. De verhoudingen kloppen volgens mij niet. Ik kan via hun app mijn termijnbedrag niet verlagen. Als ik erop sta moeten ze het dan verlagen of heb ik helemaal geen poot om op te staan?

een jaar geleden
in: Energie
2.4K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je kan in elk geval bezwaar maken. Voorbeeldbrieven op consuwijzer. Verder melden bij ACM.
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/elektriciteit-en-gas/voorbeeldbrief-niet-eens-met-wijzigen-energiecontract
tinus1969
een jaar geleden
Dit termijnbedrag is gericht op je jaarverbruik. Weliswaar is 's zomers je verbruik van duur gas laag terwijl je zonnepanelen veel opleveren, maar 's winters is dat andersom.
ronron1212
een jaar geleden
Je jaargebruik gas en de transport kosten plus electra dat zal niet veel wezen in verhouding met je gas dat kan je delen door 12. Ik weet niet wat je gas gebruik per jaar is maar dat maal minimaal 2,50 per kuub plus 0,51 maal 365 is ongeveer je kosten voor gas per jaar exclusief overheidsheffingen,
SnakeEye
een jaar geleden
Gasverbruik per jaar 1824 m3
ronron1212
een jaar geleden
Dat gasgebruik komt minimaal op 400 per maand en daar komen de overheid bijdrage nog op. Uitgaande van 2,50 euro per kuub. Maar er zijn leveranciers die rekenen al meer dan 3 euro per kuub.
SnakeEye
een jaar geleden
Nou, dan mogen ze me wel afsluiten....
Inekez1
een jaar geleden
Dat is ook wel een behoorlijke hoeveelheid gas. Ik zou eens gaan kijken hoe je daar op kunt bespraren. Isoleren, tochtstrips, thermostaat omlaag, warme trui en sokken aan, minder kamers verwarmen, cv-ketel anders instellen, korter douchen, minder warm douchen, waterbesparende douchekop... alle beetjes helpen.
SnakeEye
een jaar geleden
Wat is dan het gemiddelde verbruik van gas voor een gezin van 5 personen voor het hele jaar...?
Inekez1
een jaar geleden
Voor een gezin van 5 personen is het wel een gemiddeld verbruik inderdaad. Uit je vraag (en vooral de reactie "dan mogen ze mij wel afsluiten") kreeg ik de indruk dat het om een 1-persoons huishouden ging. Ze kunnen niet jou wel afsluiten en je kinderen niet... Normaal gesproken betaal je het hele jaar door een maandbedrag als voorschot. Dat betekent dat je ook in de zomermaanden al betaalt voor het gas dat je in de winter gaat gebruiken. Ik weet niet hoeveel elektriciteit jij hebt opgewekt en teruggeleverd hebt met je zonnepanelen, maar als je 's zomers geld terug krijgt heb ik het idee dat je afgelopen maanden te weinig voorschot hebt betaald voor komende winter. Dat wil het nutsbedrijf nu even rechttrekken denk ik.
Inekez1
een jaar geleden
Je kunt overigens altijd contact opnemen met het nutsbedrijf om je situatie uit te leggen en te vragen om een lager maandbedrag. Er zal dan opnieuw worden berekend wat reëel is als voorschot. Mogelijk kom je dan lager uit dan die 628 euro. Om te voorkomen dat iedereen nu via de app zelf het maandbedrag weer omlaag haalt - met het risico achteraf bij te moeten betalen - maakt voor de nutsbedrijven dat zij eigenlijk dat bedrag voor moeten schieten dat je dan achteraf moet bijbetalen. Los van het risico dat mensen achteraf niet het geld hebben om flink bij te moeten betalen (en dus niet betalen) hebben nutsbedrijven ook niet de financiële mogelijkheden om voor heel veel mensen dan maar zelf dat bedrag voor te schieten. Aan een failliet nutsbedrijf heb je als klant ook niks.
tinus1969
een jaar geleden
1800 kuub gas is fors maar op zichzelf niet belachelijk. Ik weet niet wat je al hebt gedaan mbt simpele energie besparing maatregelen? Korter douchen? Niet meer in bad? Thermostaat lager (overdag 18-20, s nachts 15)? Radiatoren alleen in woonkamer aan?
tinus1969
een jaar geleden
Verder; of 1800 kuub veel of weinig is, hangt ook af van je huis. Voor een oude vrijstaande woning is het weinig, voor een moderne rijtjeswoning is het veel te veel.
ronron1212
een jaar geleden
een overzichtje van het gemiddelde gebruik
https://www.essent.nl/kennisbank/energie-besparen/inzicht-in-verbruik/gemiddelde-gasverbruik
SnakeEye
een jaar geleden
https://www.ad.nl/buitenland/gasprijzen-dalen-snel-mogelijk-deze-winter-op-niveau-van-voor-de-oorlog-europa-heeft-de-puzzel-opgelost~a3fd7b36/

Antwoorden (1)

"Wil uw energieleverancier het termijnbedrag niet verlagen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Voorbeeldbrief - Klacht over de hoogte van het termijnbedrag
Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen.

Let op
De leverancier is niet verplicht om uw termijnbedrag te wijzigen. Wel moeten ze u uitleggen hoe ze uw termijnbedrag hebben berekend."

Ik wijs erop dat de energieprijzen flink zijn gestegen. Uiteindelijk betaal je altijd het juiste bedrag, via de jaarafrekening.
Toegevoegd op 13 september 2022 10:14: bron
een jaar geleden