Wat betekent dit gasverbruik in HomeWizard?

Elke keer een klein piekje. Is dit dat hij het warmwater al gaat opwarmen oid? Verwarming staat uit snachts.

Picture for question
een jaar geleden
in: Energie
4.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Ja hij houdt een voorraad water op temperatuur voor gebruik.

Het beste antwoord

Dit herken ik.
Je hebt (waarschijnlijk) een HR combiketel.
Deze ketel heeft een klein voorraadvat voor warm water. In de comfort stand houd hij dit water continue op temperatuur en moet daarvoor elke 1 à 2 uur even stoken. Zeker als je niet vaak warm water gebruikt (verspreid over de dag) is dit nog best een aardig meerverbruik.
In de Eco stand doet hij dit niet. Dan houd de ketel geen warm water op voorraad (zo'n 5 l) maar begint pas met stoken zodra de warmwaterkraan open gaat. Dan duurt het dus iets langer (10-20sec) voordat je echt warm water heb.
Ik heb mijn ketel recent terug in de Eco stand gezet; zelf heb ik niet zo vaak warm water nodig op een dag; ik kan in die gevallen best even langer wachten. Scheelt in de zomer bijna 30% verbruik in mijn geval.
Kijk in de handleiding van je HR ketel hoe je van Comfort naar Eco kan schakelen.
een jaar geleden
JustName
een jaar geleden
Hartelijk dank! Ik ga eens kijken.
Svanderl
een jaar geleden
Ook wij zijn op zoek naar de reden achter dit minuscule verbruik. Ook wij dachten dat het in de ketel zat, maar als we de stekker uit de ketel laten voor een paar uur dan blijven de spikes in beeld? ik weet niet hoe de gasmeters werken, of die bepaalde ‘druk’ in het systeem houden en dat er dus eens in de ‘x’ tijd druk wordt bijgezet omdat het heel zachtjes ergens weg loopt? We hebben dezelfde pieken bij meerdere gebruikers gezien dus er moet een verklaring voor zijn….