Hoe kan ik mijn gasverbruik berekenen?

Dit in verband met de recente ontwikkelingen... ik ben wel benieuwd hoeveel ik nu eigenlijk verbruik. Ik heb het namelijk zelf nooit echt in de gaten gehouden.

2 jaar geleden
in: Energie
2K
LeonardN
2 jaar geleden
Wil je nu weten hoe je het berekent, of wil je weten wat je verbruikt?

Antwoorden (1)

Je zult ongetwijfeld jaarafrekeningen van je energiebedrijf krijgen. Daar staat ook je gasverbruik op.
Wil je het zelf over een periode berekenen, dan noteer je bijvoorbeeld nu de gasstand en over een maand weer. Het verschil geeft aan hoeveel je verbruikt hebt.
Heb je een slimme meter, dan kun je daarop je energiegebruik volgen via een app of op een website.
Wil je een betrouwbaar beeld krijgen, dan kun je natuurlijk het beste het verbruik over een jaar berekenen of checken. Het ene jaar is het kouder dan het andere. Daarom is het wenselijk het gasverbruik te corrigeren naar het aantal graaddagen.
Een graaddag is niet echt een dag, maar is het aantal graden dat de gemiddelde temperatuur van die dag ónder de 18 graden celsius ligt. En dat is dan over de hele dag gemeten, dus dag en nacht. Als het die dag warmer is, dan is het aantal graaddagen gelijk aan nul, maar is het kouder dan 18 graden gemiddeld, bijvoorbeeld 10 graden, dan is het aantal graaddagen gelijk aan 18 – 10 = 8.
Als je nu alle graaddagen in het jaar bij elkaar optelt, dan krijg je een getal dat je jaar op jaar kunt vergelijken. Hoe meer graaddagen, hoe kouder het jaar.
Gelukkig hoef je het niet zelf uit te rekenen. Dat kan op de website www.mindergas.nl. Selecteer het weerstation dat het dichtst bij jou in de buurt ligt en stel de periode in, bijvoorbeeld van 1 januari t/m 31 december, of gelijklopend met de periode op je energiefactuur. Klik op ‘Bereken’ en de site geeft het gewogen aantal graaddagen voor dat jaar. Gewogen betekent dat ze ook rekening houden met zoninval en andere seizoensinvloeden.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Ja logische @KeesWim in de winter gebruik je veel meer dan in de zomer.
SimonV
2 jaar geleden
Als voorbeeld gaf ik een maand. Wil je een jaarverbruik berekenen, dan noteer je nu de gasstand en over een jaar weer. Dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.