Wat kan een sissend geluid in huis zijn? Kan dit de CV of rookgasafvoer zijn?

Al geruime tijd hoor ik een sizzend hoog geluid in huis. Er is al vanalles onderzocht maar niet te achterhalen waar het vandaan komt. Met mijn cv installatie en rookgasafvoer zou alles goed zijn. Maar ik vind het opvallend dat toen de instellingen van mijn cv zijn aangepast het harder leek geworden. Nu hij harder moet werken is het overduidelijk meer hoorbaar. Naar mijn idee moet het daarom toch met de cv installatie te maken hebben. Als ik daar naast sta hoor ik het daar niet vanaf komen. Iemand een idee wat het kan zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
3.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Mischien helpt het om iets als spectriod app (if ander frequentie analyse app) op je mobiel te installeren.
En daar mee op zoek te gaan naar de bron.

Antwoorden (1)

Dat kan het geluid van de circulatiepomp zijn. De pomp zorgt ervoor dat het water in het gesloten cv-circuit wordt rondgepompt.
Bij zulke geluiden kan het maximale pomptoerental worden verlaagd bij sommige installaties. Zelf had ik hier ook last van: je hoorde het geluid overal, behalve bij de cv-ketel zelf. Toerental terugzetten van 70% naar 50% verhielp het probleem.