Is er warmteverlies als je geen gordijnen voor je ramen hangt?

Ik heb een vraag over warmteverlies in een appartement.
Volgens mij zit er dubbel glas in en ik heb mooie, zware gordijnen om te kunnen sluiten.
Dit wil ik echter niet en ik wil ze constant open laten, samengebonden met een koord.

Nou vraag ik me af of er warmteverlies is als de warme binnenlucht direct tegen het raam aan slaat?
Voorheen had ik er rolgordijnen hangen en had ik het idee, dat het minder koud/kil aandeed?
Klopt het dat je warmteverlies hebt als de ramen "kaal" zijn?
Dus als er totaal niets voor hangt?
Of maakt dat niets uit?

Ik kan deze gordijnen wel dicht doen, maar dan hangen ze recht voor/tegen de radiatoren.
En als je ze dicht trekt?
Dan stijgt de warmte op en blijft tussen het raam en het gordijn hangen?
Toch?
Dat lijkt me dan ook niet handig?
Tenzij je de onderkant op de vensterbank legt?
Maar daar koop je de gordijnen niet voor?

Hoe zit dit precies?
Kunnen jullie me daar inzicht in geven?
Ik vind het fijn om zoveel zicht te hebben en naar buiten te kunnen kijken.
Dus ik zou graag de gordijnen altijd open willen houden.
Maar vraag me dus af of dit extra stookkosten met zich meebrengt.

Eigenlijk is de vraag heel simpel:
Als je nooit iets voor de ramen hangt en het open en kaal laat?
Is er dan warmteverlies?
Hoor het graag.
Nicole

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
3.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lange gordijnen zijn mooi en niet handig.
Oplossing kan zijn om een 2e set gordijnen op te hangen die op de vensterbank vallen. Zo verdwijnt de warmte niet meteen door het koude raam.
Of hang een rolgordijn als bv 'luxaflex' op deze kan je open en dicht draaien voor licht , donker en behoud van warmte.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik had ook heel veel warmteverlies bij onze grote ramen in ons appartement. Ik had een mooie verwarmingsombouw met vensterbank erop en dan lange gordijnen tot de vloer. In de winter, gordijnen altijd op de vensterbank en de schotten van de ombouw aan de kant tegen de muur. Kreeg het anders niet warm en betaalde mij blauw aan stookkosten.

Antwoorden (1)

Het meest zuinig stook je als je gordijnen tot iets over je vensterbank hebt, en de radiatoren vrijlaat. Want via het glas verlies je altijd (wat) warmte - dat hangt natuurlijk ook een beetje af van de kwaliteit van je dubbel glas. En het is het handigste als de warmte van de radiatoren vrij je kamer in kan "stromen", dus niet gehinderd door gordijnen, de bank of een kast o.i.d.. Verder kun je achter je radiatoren nog folie aanbrengen, dat zorgt ervoor de je minder warmte verliest via je muren naar buiten, maar dat de warmte wordt teruggekaatst de kamer in. Zo stook je het allerzuinigst - maar jij bepaalt natuurlijk zelf wat je het belangrijkste vindt: je uitzicht, of lage stookkosten / energiebesparing...