Waarom ben ik goedkoper uit op een vergelijkingssite dan op de site van de energieleverancier zelf?

Als ik bijvoorbeeld op gaslicht.com / via de Consumentenbond een nieuw energiecontract wil afsluiten ben ik met precies dezelfde gegevens (verbruik van kWh en m3 gas) soms tot 20 euro goedkoper uit dan dat ik naar de site van bijvoorbeeld Vattenfall / Eneco / Essent ga. Hoe kan dit?

3 jaar geleden
in: Energie
2.8K

Het beste antwoord

Aanbieders willen graag goed/hoog uitkomen bij de vergelijkingssites. Veel mensen maken gebruik van dergelijke sites en iedereen kijkt naar de aanbieders die het best scoren; dus met een lage prijs. Dus aanbieders geven wat extra korting.
Hetzelfde gebeurt met vliegtickets via bijv. Skyscanner of Momondo. Hier geven de ticketverkopers ook extra korting om hoog in de vergelijking uit te komen.
3 jaar geleden
Maxdb
3 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg @Utrecht. Dit contract via een vergelijkingssite doet niet onder voor een rechtstreeks contract?
Utrecht
3 jaar geleden
Nee. Uiteindelijk ga je de overeenkomst aan met de energieleverancier. Geen verschil in contract hoe je bij de site bent gekomen.

Andere antwoorden (1)

De consumentenbond schrijft veilingen uit, waar de energiebedrijven op kunnen inschrijven. Daar gaat het natuurlijk om de laagste van de laagste prijzen. Als jij als particulier bij dezelfde energieleverancier aanklopt tellen ze niet met die laagste van de laagste prijs, dan is het slikken of stikken.........