Hoe kun je het beste omgaan met de enige thermostaat in een kamer-bewoond huis?

Ik woon samen met 1 persoon. Hij woont beneden, waar de thermosstaat is. Dit is tevens de enige goed geïsoleerde kamer (dubbel glas, nieuwe vloer). Ik woon boven. Hier is geen dubbel glas, geen thermosstaat en de originele oude houten vloer. Om mijn kamer warm te krijgen moet ik vaak bij hem de verwarming (grotendeels) dichtdraaien en de thermostaat hoger doen. Als hij ook thuis is, staat de thermostaat vaak wel op 18-20, maar de warmte is bij mij sneller weg en de temperatuur kan bij mij dalen naar 14 graden als ik een dagje weg ben en de verwarmingen uit laat. Het is steeds een best gedoe en heen en weer geloop om telkens weer de verwarmingen aan of uit te draaien of de thermostaat hoger of lager te doen. Het is vooral vervelend als ik in een ijskoude kamer vroeg wakker wordt en daar moet studeren terwijl hij nog slaapt of bezoek heeft.

Wat als we de thermostaat altijd wat hoger zouden zetten, bijvoorbeeld op 21, en dan de verwarmingen alleen aan en uit draaien? Zo zou ik bijvoorbeeld boven de warmte kunnen reguleren door alles dicht te draaien en alleen mijn radiatoren open wanneer ik het iets wil verwarmen. Maar dan zou de CV wel altijd verwarmen..? En heeft het natuurlijk als nog geen zin als hij zijn kamer lekker warm heeft/radiatoren open.

Is hier een oplossing voor? Is iemand met het probleem bekend en hoe gaan jullie ermee om?
Ik denk graag ook een beetje aan het milieu en de energierekening.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
1.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Het schijnt sowieso beter te zijn om de verwarming altijd een klein stukje open te laten staan, zo is mij verteld door div. verwarmingsmonteurs.
Amadea
4 jaar geleden
Om jouw kamer 's morgens even lekker op temperatuur te krijgen zou ik adviseren een kleine elektrische bijverwarming te plaatsen. Dat scheelt een boel gedoe!

Antwoorden (1)

het eenvoudigst is, de centrale thermostaat op hoog zetten en met thermostaatkranen op de radiatoren werken.