Een warmtepomp werkt een beetje zoals een koelkast.
Een koelkast maakt de binnenkant van een afgesloten ruimte kouder dan de omgeving. En energie kun je niet vernietigen, dus de weggehaalde warmte moet afgestaan worden door het ergens anders warmer te maken.
Een koelkast wordt daarom aan de achterkant warm (daar zit dan een zwarte dunne radiator), en langsstrijkende lucht neemt die warmte mee de keuken in.

(Let op! Er zijn tegenwoordig ook koelkasten die hun normaal wit uitziende zijwanden warmer maken en zo hun warmte afstaan aan de omgeving. Die mag je dus opzij niet strak tegen iets anders aan zetten, want dan kan-ie zijn warmte niet kwijt; daar moet lucht juist vrij langs de zijwand stromend kunnen opstijgen.)

Een supermarkt heeft een grote koelruimte en ook een grote diepvriesruimte om producten goed te houden waar in de winkelschappen nog geen plaats voor is.
Dan spreek je echt over een flinke koelinstallatie of vriesinstallatie. Want je kunt isoleren wat je wil, maar je zult er ook regelmatig in en uit moeten. Een ‘walk-in fridge’.

Als je nou de techniek van een koelinstallatie of koelmachine andersom toepast om juist de aan de koude ruimte te onttrekken warmte in een huis in te brengen, dan heb je een soort warmtepomp. Je maakt het in de tuin koeler, en de aan de buitenlucht onttrokken warmte breng je het huis in.
Zelfs als het buiten vriest is zoiets in principe mogelijk. Net als bij een diepvriesinstallatie.
En het slimme van deze opzet is dat het duidelijk minder elektriciteit kost dan wanneer je zuiver met elektrische kachels zou werken. Want je verbruikt geen elektriciteit om warmte te máken, maar alleen om al bestaande ‘warmte-energie’ van buiten naar binnen te ‘pompen’. Waarbij het dus buiten nóg kouder wordt.

Maar als de isolatiewaarde van het huis niet goed ingeschat is, dan kan het gebeuren dat de installatie niet voldoende warmte kan overbrengen om dat huis even aangenaam te verwarmen als dat de CV dat kon.

En als het een keer -20 wordt buiten, moet de werking nog steeds doorgaan. Een diepvriesruimte hoeft niet echt nóg kouder te worden, maar een warmtepomp moet in en na een koude nacht juist heel goed kunnen presteren want de warmtevraag wordt dan het grootst.

En als je overdag niet thuis bent, dan heb je bij thuiskomst juist een extra groot verwarmingsvermogen nodig om het langzaam afgekoelde huis terug op te warmen. Lucht is snel warm, maar muren is een ander verhaal! Het wordt pas behaaglijk als de muren ook warm zijn.