Wat is milieuvriendelijker, waterverwarming door gas of water verwarming door elektriciteit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.5K
tinus1969
5 jaar geleden
Dat hangt erg af van de bron van de elektriciteit. Daarnaast zijn sommige milieu-effecten (zoals kernafval bij atoomstroom) niet makkelijk te vergelijken met andere.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van hoe die elektriciteit wordt opgewekt en hoe zwaar je alle factoren meeweegt. De productie van zonnepanelen b.v. kost immers ook grondstoffen en brandstof e.d.

En dan is 'het milieu' ook nog een rekbaar begrip.

Wordt de elektriciteit ergens in Afrika opgewekt met kolen, dan is het voor het milieu in Nederland prima, maar in dat Afrika zullen ze er anders over denken.

En hoe zwaar weeg je de verschillende milieufactoren onderling mee ?
Een kolencentrale levert geen radioactiviteit, maar wel CO2. Een kerncentrale levert geen CO2, maar wel radioactiviteit. Wat weegt zwaarder ?

Maar om je tóch een algemeen antwoord te geven:
Electriciteit, opgewekt met fossiele brandstoffen levert sowieso de afvalstoffen van die verbranding + dat het transport van de elektriciteit verlies oplevert, waardoor er méér elektriciteit opgewekt moet worden + dat de omzetting van elektriciteit in warmte aan het water ook niet 100% is waardoor nóg meer elektriciteit opgewekt moet worden.

Terwijl verwarming rechtstreeks op een gasvlam geen transport-verlies en geen rendementsverlies van elektriciteit naar water kent.

Uitgaande van die sterk versimpelde stelling is rechtstreeks verwarmen dus beter voor het milieu.
Reddie
5 jaar geleden
Plus, met als bijkomend voordeel dat je ('s winters) je huis mee-verwarmt, wat je CV dus minder hoeft te stoken.
Maar:
Als je een ketel water verwarmt om koffie te zetten, dan verwarm je meestal teveel water. Met een koffie apparaat verwarm je alleen het water dat je nodig hebt.
Dat is dan weer zuiniger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uitgaande van een moderne elektrische warmtepomp voor het verwarmen van kraanwater, kan je ideaal een rendement van 400% halen. Als we het alleen bij gas houden, dan kan een gascentrale 60 tot 80% rendement halen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale
Stel dat voor het gemak even op 50%
Waterverwarming via gas op 100%
Dan haal je op elektriciteit opgewekt uit gas via een warmtepomp een rendement van 200%
Dat scheelt dus de helft van het gas.