Waarom kun je geen zonnepanelen gebruiken zonder energie leverancier ?

Beste Lezers.

Waarom kan je op je huis geen zonnepanelen gebruiken zonder aansluiting naar een energie leverancier. We willen graag volledig groen worden met ons huis dus eigenlijk de stroom afsluiten (gas is er al helemaal uit) als ons dit goed schikt. Nu blijkt dat je de zelf aangekochte zonnepanelen eigenlijk aanschaft voor de energie leverancier ?. Want het lijkt altijd zo te zijn dat je eerst levert aan je energie leverancier en deze levert weer terug aan jou ??, zelfs als je een accu zou plaatsen kan de installatie kennelijk niet werken zonder de energie leverancier.

Waarom is dit ? dat vraag ik mezelf af.

Want heeft het wel zin om zoveel geld te investeren als je er eigenlijk niets mee opschiet. Omdat het eigenlijk collectief groen worden betreft, en ik dan vind dat de energieleveranciers ook de rekening maar moeten betalen.

Mijn dak mogen ze gebruiken hoor, maar dan ook de investering betalen :).

Ben erg benieuwd.

Groet,

P.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
1.7K

Antwoorden (1)

Je kunt je electriciteitsaansluiting af laten sluiten als je omvormer in staat is eilandbedrijf te voeren. Een dergelijke omvormer hoeft niet te synchroniseren met het net, en met behulp van het accupakket (bijvoorbeeld Tesla PowerWall) kun je een overschot tijdelijk bufferen of een tekort tijdelijk aanvullen. Vanuit de SDE+ kun je hier subsidie voor krijgen.
Hou er rekening mee zware verbruikers als (af-) wasmachine en -droger alleen bij daglicht te gebruiken, anders trek je die PowerWall in een mum van tijd leeg