Hars in nieuw hout, hoe nu verder?

Voor mijn nieuw te bouwen garage moet ik alvast de kozijnen en deuren schilderen.
Nu zie ik dat uit de nieuwe deuren nog hars komt, hoe krijg ik dit voor het schilderen weg en komt het ook weer terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K

Het beste antwoord

Harswellen kan je het beste uitbranden. Dit kan wel een behoorlijke klus zijn, omdat je de punt van een breinaald o.i.d. moet verhitten en deze vervolgens in de harswel steken. Dit eventueel herhalen totdat de hars er volledig uitgeborreld is. De behandelde plekken 'nawassen' met thinner.
Een iets minder intensieve, maar ook wat minder effectieve methode is om de wellen uit te branden met een verfföhn.
Komt dit allemaal wat te arbeidsintensief over, dan kan je misschien volstaan met behandeling van alleen de zonkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tips, heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

HARS
Ontdoe nieuw hout van harssporen. Als u de hars laat zitten, zal deze immers na verloop van tijd
aangetast worden door de chemicaliën uit het houtbeschermingsmiddel en uitlopen. Schraap of
snijd de hars weg met een warm gemaakt mes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een+, voor het antwoorden!