Hoe moet ik mijn voordeur terug bijregelen ?

bovenaan staat ze bijna op een kier en onderaan sluit ze te veel, dit is ze dan.....ik ken persoonlijk niks van dit systeem om dit euvel te verhelpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.5K

Het beste antwoord

Als het een kunststof deur is, kun je het bedrijf dat hem gehangen heeft om raad vragen. Vaak hebben die deuren wel een slim systeempje waarmee je de afhanging weer goed kunt krijgen, en verleent het bedrijf die service ook.

Toegevoegd na 53 seconden:
En anders is het echt een goed idee om er een timmerman bij te vragen. Het blijft een vak, en timmerlui zijn daar echt zo handig in, dat ze er hun geld mee verdienen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het scharnier te verstellen is, dan daar. Anders met ringetjes tussen scharnierpunten van de deur en het kozijn. Als het nog een ouderwets scharnier is, dan moet je waarschijnlijk het hele scharnier opnieuw monteren. Mocht dat ook niet lukken, kun je natuurlijk altijd een klein stukje van de onderkant afschaven, maar dan hou je kier bovenaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Onder afschaven, boven bijschaven;-)
Het klinkt alsof je deur krom getrokken is. (Ik neem aan dat de deur van het kozijn wegtrekt richting kamer?)

hiuer is bijster weinig aan te doen. ALS het een echt houten deur is (En niet zo'n modern plat licht deurtje van hardboard met een vuren framepje) KAN je de deur goed nat maken, en in een frame klemmen wat vlak is. Dit kan helpen.

Een andere optie is om 2 klemmen aan de kozijnen te maken en de deur boven en onder te klemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp uit je vraag dat je deur scheefhangt en dat het een houten deur betreft.

Dat is bij te stellen op de scharnieren. De bovenste moet wat meer naar binnen en de onderste wat meer naar buiten. De bovenste scharnier kun je op de deur wat verdiepen met een scherp beiteltje. Of je verhoogt de onderste scharnier met opvulringetjes. Hangt ook en beetje af hoeveel ruimte je hebt tussen deur en kozijn aan de scharnierzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de deur van boven een kier heeft en van onder aanloopt, is de deur uitgezakt, dit euvel is lastig op te lossen, je zou de bovenste scharnier los kunnen maken, de deur aan de slotkant om hoog krikken, om daarna het scharnier weer vast te schroeven in nieuwe gaatjes.
Het probleem is echter, als de deur maar een klein beetje omhoog moet, de schroeven soms weer hun eigen gaatje ingaan..
Je kan dit voorkomen, door van te voren gaatjes te boren waar de schroeven in moeten en dan een beetje schuin van de oude schroefgaten af, ook kan je kleine plugjes in de oude schroefgaten slaan, zodat ze minder snel de oude gaten indraaien.
Het is een heel gepruts, maar kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we niet weten wat voor deur u heeft is het moeilijk om het juiste advies te geven. In het algemeen: als een deur scheef gezakt is is het meestal andersom. Dus dan loopt hij boven aan. Nu kunt u het beste het gedeelte waar de scharnierpen in zit verstellen met een waterpomptang of tikken met een hamer. Onder in de richting van het kozijn en als het nodig is boven de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de onder kant van de deur moet naar buiten en dat gaat als volgt :
Draai het schanier los in het kozijn maak met een scherpe houtbeitel de ruimte waar het schanier in zit een beetje dieper dwz richting de achterkant zodat het schanier iets meer naar voren komt .
Boor de oude gaatjes op en sla er een duvel in of de schroeven iets schuin in draaien .
Zet het even in de grondverf .
En draai de schanieren weer vast .
Of draai het schanier aan de bovenkant los zet het schanier iets terug , schroeven schuin indraaien of met duvels goed in de grondverf zetten en weer vastdraaien .