Mag je druk-geïmpregneerd hout dadelijk verven?

Ik ben zinnens een tuinhuis te kopen met druk-geïmpregneerd hout. Er is me afgeraden om dit hout binnen de 2 jaar te verven/beitsen/oliën. Echter, ik zou het tuinhuis willen verven of oliën vooraleer het ineen te timmeren, zodat het overal behandeld is (ook aan de delen waar je nadien niet meer bij kan). Is dit verven of oliën nu aan of af te raden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag ernaar bij de betreffende houthandel, die weten vast het juiste antwoord. mocht je het al hebben liggen, dan is de impregneer vast al ingetrokken en kun je het zeker schilderen/oliën, beitsen

Het beste antwoord

Geïmpregneerd hout kunt je beter enkele maanden onbehandeld laten tot lichte verkleuring aan de oppervlakte is ontstaan. Hierdoor zijn vocht en inhoudstoffen verdwenen en hecht een menie of beitslaag beter. Je kunt vergrijzing van onbehandeld geïmpregneerd hout voorkomen door het tuinhout te behandelen met Tencomild tuinbeits kleur naturel. Maar uiteraard kun je het ook een ander kleurtje geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Druk geïmpregneerd hout is nat of vochtig als het nog nieuw is.
Je kunt het dus ook niet schilderen met verf die niet watergedragen is.
Met verf of beits die wel watergedragen is gaat het uitstekend, ik doe dit al jaren.
Watergedragen verf en beits is tegenwoordig uitstekend van kwaliteit, is erg snel droog en stikt veel minder.
Omdat het hout geïmpregneerd is, is de verf eigenlijk niet zo belangrijk, het hout rot toch niet , dus is de kleur alleen belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het hout nog nat is dan is het advies sowieso om dit eerst te laten drogen voor het opbouwen. Vanwege het kieren e.d. Goed antwoord +
Met tuinbeits kunt u het behandelen. (kleuren)