Hoe maak ik een gelakte houten trap kaal zodat het geschilderd kan worden?

Alleen schuren of een afbeit? Alle tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag wat meer info, waarom moet hij kaal ?
Wat voor houtsoort is het ?

Het beste antwoord

Ik zou hem zeker niet helemaal kaal schuren als hij toch
opnieuw geschilderd moet worden. Het is een hels karwei
en overbodig werk en overings hij word er niet mooier vanals je hem helemaal kaal schuurt.
Maak treden en stootborden mooi egaal door eerst te schuren en daana te plamuren van scheuren en gaatjes.
Vergeet ook niet het ontvetten van het te schilderen
oppervlak.

Toegevoegd na 13 minuten:
enkele tips voor verdere bewerking. Zet kaalgeschuurde
stukken goed in de grondverf en herhaal dit zo nodig.
Schuur licht op naar iedere verfbeurt en verwijder het stof.
Begin hierna met het aflakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

met een schuurmachine en zelfs kan je de trap mooi schoon krijgen met een stuk glas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i.p.v. glas zou ik een schraapstaal adviseren. Kost een paar euries maar niet je vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt ook van de rubberen stukken die kan je om het stuk glas doen je krijgt er het houtwerk wel mooi glad mee
insmeren met afbijt goed in laten trekken en daarna met een verfkrabber de boel weghalen en gelijk trekken.
daarna met grof schuurpapier ,middel grof schuurpapier en eindigen met fijn schuurpapier.
je zal zien dat aan het eind de structuur van het hout zichtbaar word of nog beter zichtbaar word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft hem niet helemaal kaal te maken hoor! Gewoon schuren en daarna gronden en schilderen. Is voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb jij de trap gezien dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dit nu voor reactie??? Gelakte trappen mag je goed schuren en rustig verfen hoor. Maar als jij het beter weet...... ga gerust je gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het inderdaad niet helemaal kaal te maken. Is zelfs af te raden. afbijt is erg duur en erg chemisch. Zorg ervoor dat je het goed schuurt en dat de trap egaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja gewoon eroverheen anders word het echt een monnikenklus hoor. Ik heb dat eens gedaan omdat ik het mooi vond een kale trap maar jé wat heeft dat veel tijd gekost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Edje40,natuurlijk mag je die schuren en verven.
Wat ik bedoelde is : de trap kan ook overal onthechting hebben, of blistering in de lak o.i.d zodat hij wel kaal moet.
Vandaar mijn vraag of je de trap gezien had.
Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ok, dan begrijp ik het.
Hij hoeft niet kaal, maar als antwoord op je vraag:

gebruik een brander (hete fohn) en een krabber (direhoekkrabber) om het eraf te krabben. Eerst de fohn erop, niet te lang anders word het te heet en als je dat een deel hebt gedaan (het gaat bladderen, bubbelen en er komen blazen op) dan ga je krabben.

Toegevoegd na 21 seconden:
direhoek krabber bedoel ik dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met de verfbrander afbranden, schuren en opnieuw lakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de trap helemaal kaal wil hebben gaat dit het beste en snelste met een verfbrander. Dit is niet de veiligste manier maar wel het snelst. Een verfstripper is ook mogelijk. Als beide niet mogelijk zijn is verfafbijt een optie. Je moet na het afbijten wel goed spoelen zodat er geen resten afbijtmiddel achter blijft. Daarna goed schuren en het lakken kan beginnen volgens de gebruiksaanwijzing op het blik.