Vochtig plafont in onze badkamer. (vochtplekken)

Wij hebben een badkamer, daarin is het plafont van hout (OSB of underlayment) en is licht geschilderd. Wij hebben het idee dat hier door het gebruik van de badkamer vocht intrekt. Wat kunnen we hier op schilderen om het waterdicht te maken. En als we er iets op moeten schilderen, kan dat dan direct, of moeten we eerst het ontvochtigen.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het eenvoudigste is een schimmelwerende muurverf voor de badkamer er op te smeren. Van b.v. Alabastine. Dit geeft gegarandeerd een goed resultaat. Verwijder wel los zittende delen en stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als er vocht inzit dan moet het eerst droog worden want anders ga je het vocht opsluiten en dan rot je hele plafond weg

het beste is gewoon het gehele plafond verwijderen en er een kunsstof plafond {schroten} inmaken

er is wel speciaal materiaal om het vochtbestendig te maken maar als er vocht ingezeten heeft zal het altijd een muffe lucht blijven houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het te kunnen schilderen zul je eerst moeten zorgen dat het plafond helemaal droog is geworden.
Daarna kan je het gaan schilderen met verf die speciaal geschikt is voor de badkamer. Lukt je dat niet dan is het misschien beter om het plafond eruit te halen en er een nieuw plafond in te zetten, maar dat lijkt mij wel heel drastisch en in eerste instantie niet nodig.

Maar ik zou toch eerst eens kijken naar de basis. Hoe ontstaat dit probleem? Ventileer je niet goed genoeg? Kan het vocht niet naar buiten? Daar zul je ook iets aan moeten doen, want het plafond is zichtbaar, maar wat is er ondertussen nog meer nat in die badkamer wat kan wegrotten? Zet eens wat vaker het raam open bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om eerst het vocht uit de badkamer te krijgen. Dit word vaak gedaan door een kacheltje te laten branden in de bad kamer (zo'n klein camping dingetje) of met een vocht vreter (is te huur bij boels, bo-rent). als het dan helemaal droog is dan kunt u het plafond opnieuw schilderen. Mochten er al vochtplekken in het hout zitten, dan eerst deze plekken overschilderen met een isolatie verf. De vocht plek altijd ruimschoots overschilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik weet niet hoe groot jou/jullie badkamer is, maar het makkelijkste zou een nieuw plafond zijn van bijvoorbeeld plastic schrootjes. Maar als je wilt gaan schilderen moet je toch eerst zorgen dat alles goed droog is. Met vochtwerende verf voorbewerken en daarna overschilderen. Na het douchen altijd de deur open laten staan zodat het vocht kan ontsnappen en zorgen voor goede ventilatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin bij het begin. Zorg ervoor dat het vocht wat er bij het douchen geproduceerd wordt zo snel mogelijk weg kan. Zet een raam of deur open, of beide. Is er ergens een mogelijkheid om mechanisch te ventileren.
Daarna moet je zorgen voor een plafond wat vochtbestendig is. Mijn eigen voorkeur is een gipsplafond.
Gips heeft namelijk de mogelijkheid om tijdelijk vocht op te nemen(Als het erg vochtig is) en dit later weer af te staan(als het droog is).
Ik zou niet beginnen aan een plafond van plastic. Het ademt niet en als er nog steeds vochtproblemen zijn kom je er later achter.

Groet,

Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schilderen of opknappen heeft geen enkele zin want OSB en Underlayment zijn niet geschikt voor badkamers. Vervangen door of kunstof of watervast gips is de goedkoopste oplossing. Indien een houtnerf o.i.d. wenselijk is dan is alleen Okoume garant de oplossing (maar wel een dure) Maar het allerbelangrijkste is al gemeld begin bij de oorzaak.