Hoe krijg ik mijn rolgordijn weer omhoog?

Ik heb een rolgordijn met zo'n kralenkoord. In de loop der tijd is hij blijkbaar naar beneden gezakt, want ik krijg hem met de 'katrol' nog maar een klein stukje omhoog. Daarna zit hij klem doordat er zo'n dik stuk over de kralen zit die de boel blokkeert.

Dat dikke stuk weghalen is geen optie, want dan is het touw niet meer heel. Is er toch een mogelijkheid om het rolgordijn weer hoger naar boven open te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen dikke kraal, maar echt een apart stukje over de kralen heen. Dat dikke stuk kan ik wel loshalen, maar daaronder zit het touw niet aan elkaar vast. Dus als ik dan het gordijn omhoog haal, ben ik bang dat het kralentouw van de rol afloopt...

Antwoorden (6)

De rol gewoon een stukje naar beneden doen met het koord en dan zelf een paar keer over de bovenkant halen zodat je hem weer wat verder oprolt zonder daar het koord bij te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist, ik heb dat zelf ook. goed antwoord +
de kralen ketting doorknippen op t dikke stuk, en dan weer aan elkaar smelten ..weg dik stuk
of even bij een doe het zelf winkel een nieuwe ketting kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al geprobeerd het gordijn de andere kant op te rollen? Ik maak die fout ook wel eens bij mijn rolgordijnen. Dan willen ze niet verder omhoog en blijkt dat ik ze verkeerdom opgerold heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee dat weet ik heel zeker want naar beneden toe is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, naar beneden toe is nooit een probleem. Rol 'm maar eens helemaal af en rol dan in dezelfde richting verder. Misschien is dan je probleem opgelost.
er zit een kapje over dat katrolletje heen
als je het gordijntje even iot de stuentjes haalt en dat kapje weg doet dan kun je de ketting zo leggen dat je hem weer helemaal omhaag/omlaag kunt doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst trekken tot het dikke stukje zo ver mogelijk aan de achterkant zit. Dan het rolgordijn helemaal uit de klemmetjes tillen (dat is meestal omhoog) en hem dan zo oprollen over de rol heen (zonder het trektouw te gebruiken) tot de lengte die je maximaal nodig hebt.

Als je hem daarna weer in de klemmetjes hangt, kun je hem weer maximaal optrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rolgordijn vasthouden en dan het koord doortrekken.
De kwaliteit van de meeste rolgorijnen is dusdanig dat je dit zonder probleem kan doen.

Onbedoeld doortrekken van het koord is waarschijnlijk ook de oorzaak dat het nu verkeerd zit.